Verkoop Origin demonstreert pragmatisme van Boonstra

Sinds zijn aantreden heeft topman Cor Boonstra het aantal divisies van Philips gehalveerd. De verkoop van IT-dochter Origin illustreert Boonstra's nimmer uitgesproken strategie....

Philips verkoopt zijn automatiseringsdochter Origin. Philips trekt zich terug uit ASML. Saneren, sluiten, verkopen. Polygram, Car Stereo, Videoland, Grundig, de rij bedrijven die sinds de komst van topman Cor Boonstra zijn afgeserveerd is eindeloos.

Veelbelovend was zijn kroning eind 1996. Met het beleid van zijn voorganger Jan Timmer maakte Boonstra direct korte metten. Philips was te lang doorgegaan 'met activiteiten die niet winstgevend zijn en geen aantrekkelijke groeimogelijkheden bieden', zo verklaarde de kersverse topman.

Alles moest anders. Boonstra vergeleek begin 1997 de organisatie van het elektronicaconcern met een bord Italiaanse pasta. 'Het valt niet mee om één sliert spaghetti van je bord te nemen. In plaats van spaghetti zie ik liever een bord asperges', verklaarde Boonstra. 'Want één asperge van je bord nemen is erg eenvoudig.'

Vervolgens stuurde Boonstra de pers met een kluitje in het riet door te beloven spoedig met een stategie naar buiten te treden. Hij ging aan de slag. De pers ging aan de slag. Boonstra saneerde, sloot en verkocht. De pers zocht naar zijn Philips-strategie. Terwijl Boonstra de koers van het aandeel Philips opjoeg naar ongekende hoogten (sinds zijn aantreden zijn de stukken zes keer zoveel waard geworden), werd hem dus alom een gebrek aan visie verweten.

Nu blijkt dat Boonstra met zijn asperge-metafoor eigenlijk alles al gezegd had. Saneren waar mogelijk, verkopen waar nodig - dat is de hele Philips-strategie. Alles draait om de winst per aandeel. 'Philips focust alleen maar op groei', aldus een analist.

De visie waar journalisten al die jaren naar zochten, bestaat eenvoudigweg niet. Geen doorkijkjes naar een toekomst vol technologische hoogstandjes, geen voortrekkersrol bij het ontwikkelen van gewaagde consumentenelektronica. Onder Boonstra lijkt Philips geen plek meer in de technologische voorhoede te ambiëren. Want hoogstandjes als Video 2000 of de cdi-speler zijn niet bepaald rendabel gebleken.

Philips volgt de markt. U roept, wij draaien. Roel Pieper was te voortvarend met zijn futuristische settop-boxen, dus kon hij vertrekken. Pas nu blijkt dat er in de Verenigde Staten een enorme vraag naar de opzetkastjes voor digitale televisie ontstaat, springt Philips alsnog in die markt.

Maar met het pragmatisme van Boonstra gaat de hartewens van de belegger wel eindelijk in vervulling. Analisten waren al tijdens Timmer ontevreden over de rommelige structuur van het elektronicaconcern. Uit hun rekensommetjes kwam steevast dat de opgetelde waarde van enkele afzonderlijke Philips-onderdelen veel hoger was dan de waarde van het geheel. Opsplitsen, was het devies. Slecht renderende onderdelen verkopen en het geld gebruiken om snel in potentiële groeimarkten te springen. Al zegt Philips nog steeds een industry shaper te willen zijn, het gedraagt zich als een dynamische market watcher.

En zo heeft Boonstra na vier jaar zijn strategie naar buiten gebracht, niet in woorden maar in daden. De technologische spaghettiwestern is voorbij. De strategie van Philips is als een asperge; slank, buigzaam en heel makkelijk van je bord te prikken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden