Column Peter de Waard

Verkeert nieuwe topman met Ahold Delhaize in woelig water?

In een interview met NRC Handelsblad onthulde Frans Muller, die een jaar geleden Dick Boer opvolgde als topman van Ahold Delhaize, zijn favoriete lunch op het hoofdkantoor in Zaandam. Muller is ‘grootverbruiker’ van salade met tonijn. Ook een cappuccino forte en crackers op basis van zaden ‘met een relatief laag koolhydratenniveau’ rekende hij tot zijn favoriete gerechten.

Gek genoeg werd hem in dat interview niet gevraagd naar het bizarre verloop van de aandelenkoers. Terwijl aandelen in Amsterdam in de eerste helft van dit jaar 15 procent duurder werden (met DSM als absolute uitschieter met een stijging van 52 procent) daalde de koers van Ahold Delhaize met 10,4 procent. ‘Een gigantische underperformance’, in de woorden van aandelenanalist Jos Versteeg van InsingerGilissen. De daling is vooral opvallend omdat Ahold Delhaize hier de wind in de zeilen lijkt te hebben. De supermarktketens Albert Heijn in Nederland en Delhaize in België floreren, net als de webwinkel Bol.com.

Toen de Heijnen zelf nog de dienst uitmaakten, kon een belegger zich aan Ahold geen buil vallen. Het viel onder de weduwen- en wezenfondsen: beursbedrijven die ook bij een economische dip hun dividend uitkeerden. Maar in 2003 verspeelde Ahold die reputatie door de boekhoudkundige malversaties van enige topbestuurders, waardoor het aandeel 60 procent kelderde.

Onder Dick Boer, die van 1 maart 2011 tot 1 juli 2018 bestuursvoorzitter was en de fusie met het Belgische Delhaize bewerkstelligde, kon op de koers van Ahold weer de klok gelijk worden gezet. In zeven jaar verdubbelde die naar 20 euro.

Frans Muller moet nu ondervinden dat in de Nieuwe Economie ook supermarktketens in woelig water verkeren. Dat geldt met name in de VS waar Ahold Delhaize met ketens als Giant, FoodLion en Stop & Shop tweederde van de omzet haalt. Zo knabbelen de discounters als Aldi en Lidl er in angstwekkend tempo aan de marges van de Ahold-ketens. Daarbij zijn de onlinegrootmachten Amazon en Alibaba naast schoenen, smartphones en golfballen ook dagelijkse boodschappen gaan aanbieden.

Ahold heeft zichzelf altijd gerustgesteld dat het met Peapod een van de oudste online winkels in de VS heeft. Maar de druk is voelbaar, nu Amazon met Whole Food zelfs een fysieke keten heeft overgenomen om beter geprepareerd te zijn in deze strijd en met Amazon.fresh een enorme marketingmachine in werking heeft gesteld.

Muller zei geen angst te kennen, hij denkt dat Amazon en Alibaba nooit aan de kennis en ervaring van Ahold Delhaize over verse producten kunnen tippen. Maar soms gooit die kennis het bijltje erbij neer. Zo staakte het personeel van Stop & Shop dit jaar al elf dagen. Dat kostte klanten. Een schadepost van 200 miljoen dollar. De topman daar fungeerde als zondebok en werd vervangen.

Muller heeft alle stuurmanskunst nodig om de steven in woelig water recht te houden, anders smaken zijn lunches minder goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden