Vergeet de krant, neem een abonnement op een brok chocola

Of op wijn, bloemen en boxershorts

Een abonnement op boxershorts, wc-papier of ambachtelijk gemaakte chocola: hipstergedoe? Aanbieders en afnemers vertellen hoe het bevalt.

Fles 1, 2 of toch 3 nabestellen? Foto Marcel Wogram

Wie alleen een krantenabonnement bezit, loopt een beetje achter. Bloemen, scheermesjes, condooms, tampons, groente: je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er tegenwoordig een abonnement op afsluiten.

Neem bijvoorbeeld Mannenrantsoen, een Gronings bedrijfje dat sinds twee jaar abonnementen op boxershorts en sokken verkoopt. Abonnees krijgen elke drie of zes maanden twee boxershorts en drie paar sokken toegestuurd. Prijs: vanaf 34,95 euro per kwartaal.

Druk volk

De boxers en sokken worden 'milieuvriendelijk' gemaakt, zegt oprichter Maarten Wiersema. De doelgroep is tweeledig: 'Enerzijds mikken we op de maatschappelijk bewuste mens, anderzijds bedienen we ook de drukke man die geen tijd heeft om te winkelen.'

Mannenrantsoen heeft nu zo'n honderd abonnees. Rondkomen kan Wiersema nog niet van de onderbroeken- en sokkenabonnementen. Het duurzame uitgangspunt kost veel geld en moeite, zegt hij. 'We zijn gestart vanuit bepaalde idealen. Tegelijkertijd moeten we natuurlijk ook commercieel denken. Dat is een blijvende worsteling.'

De heren van The Wine Club keken vorig jaar het idee van een wijnabonnement af van Amerikaanse ondernemers. Wijnliefhebbers die een proeverij-abonnement nemen, krijgen elke maand drie miniflesjes van 100 milliliter opgestuurd. Daarmee kunnen ze thuis een proeverijtje houden. Het abonnement bestaat in drie varianten, van goedkope wijnen tot dure. Het goedkope abonnement kost 9,50 per maand, het duurste 17,50. 'Vooral mensen die al een ander abonnement hebben, zoals HelloFresh, hebben interesse', zegt Laurens van Leeuwen, een van de oprichters.

Piekmomenten

De klanten kunnen de geproefde wijnen online recenseren. Die data gebruikt het bedrijf om te achterhalen wat de klanten lekker vinden en suggesties te doen. 'We moeten het hebben van de nabestellingen van grote flessen wijn', zegt Van Leeuwen. 'Op de proeverijtjes maken we nauwelijks winst.' De doosjes worden veel cadeau gegeven. Een kwart van de 300 abonnees van The Wine Club heeft het abonnement cadeau gekregen.

Het bedrijf Chocstar heeft vijf jaar na de oprichting al vier fulltimers in dienst. Chocstar biedt zelfgemaakte chocola online te koop aan en werkt sinds kort met abonnementen.

Die abonnementen moeten het bedrijf wat minder afhankelijk maken van piekmomenten. 'De verkoop is nu best wel seizoensgebonden', zegt eigenaar Annefrid Imenkamp. 'Onze pieken zijn Moederdag, Valentijnsdag en de wintermaanden.' Met het 'Chocoholic'-abonnement (47,50 euro per maand) hoopt ze het hele jaar door klanten aan zich te binden. Abonnees krijgen telkens diverse smaakcombinaties.

Een doosje met drie proefflacons met wijn. Foto Marcel Wogram

De meeste abonnementenverkopers letten erop dat hun producten door de brievenbus kunnen, om de bezorgkosten laag te houden. Anders is dat bij Happy Toilet. Dat bedrijf levert à raison van 3,50 euro per persoon per maand een paar keer per jaar een voorraad wc-papier af bij zijn abonnees. Oprichter Paul van Venrooij: 'Bij het aanbieden van wc-papierabonnementen komt meer kijken dan je denkt. We moesten bijvoorbeeld berekenen hoeveel wc-papier mensen per maand verbruiken en hoeveel velletjes er op zo'n rol zitten.'

Happy Toilet richt zich op drukbezette werkenden. Het bedrijf heeft nu zo'n tweehonderd abonnees, maar dat aantal groeit met twintig per week, zegt Van Venrooij. Het bedrijf is de enige in zijn soort: concurrent Smartass hield er vorig jaar mee op. 'Iedereen denkt tegenwoordig maar 'ik begin een winkeltje en dan verdien ik geld', maar zo werkt het niet', zegt Van Venrooij.

Jeroen de Jong, hoogleraar economie aan de Universiteit Utrecht, beaamt dat. De drempel om een webwinkel te beginnen is heel laag, zegt hij. Dat kan gewoon vanuit de huiskamer. Tegelijkertijd is dat ook de valkuil: doordat het zo makkelijk is, gaat het ook vaak mis. 'Maar heel erg is dat niet: er zijn vaak weinig kosten gemaakt en er gaat dus weinig verloren als het niet lukt.'

De wildgroei aan bedrijfjes die abonnementen op allerhande artikelen aanbieden, hangt samen met de groeiende populariteit van webwinkelen. 'Zonder internet zouden winkeliers deze producten alleen lokaal kunnen aanbieden, terwijl hun potentiële klanten vaak in het hele land zitten', zegt De Jong. 'Het internet brengt vraag en aanbod bij elkaar.'

Annefrid Imenkamp van Chocstar denkt dat ook de tijdgeest in haar voordeel werkt. 'Consumenten kiezen weer voor ambachtelijke producten. Je ziet dat ook kleine bierbrouwers daarvan profiteren. Misschien ben ik precies op het juiste moment ingestapt.'


Wie zijn de abonneehouders?

Adrie de Zwaan (48) - Chocstar

'Ik kreeg het abonnement cadeau en ik denk dat de gulle gevers het niet meer durven op te zeggen, zo enthousiast ben ik. Hoewel: soms grap ik weleens dat het abonnement gelukkig bijna afgelopen is, vanwege de kilo's die eraan vliegen. Ik ben dol op chocola, maar eet alleen goede chocola, die van de chocolaterie bijvoorbeeld. Dat verschil proef je gewoon. Elke maand is het weer een verrassing wat ik krijg: het is echt een cadeautje in de bus elke keer, verpakt met zo'n leuk strikje erom.'

Adrie de Zwaan Foto Marcel Wogram

Tim Molendijk (34) - The Wine Club

'Eerst was ik sceptisch. Ik vind abonnementen al snel hipstergedoe en als echte Hollander vond ik het toch wel duur. Maar ik vond het idee sympathiek en het sloot aan bij mijn groeiende interesse voor wijn, dus ik wilde het toch proberen. Na het eerste pakket was ik om. Het is veruit de tofste en makkelijkste manier om te proeven en te vergelijken. Het is iets wat ik op een andere manier niet kan regelen: dan moet ik drie flessen kopen en kan ik de rest weggooien. Zonde.'

Tim Molendijk Foto Marcel Wogram

Jaap Buist (24) - Mannenrantsoen

'Ik ben zelf ondernemer en werk vrij veel, dus ik red het niet om 's avonds voor zes uur nog naar de winkel te gaan. En om op koopavond naar de stad te gaan voor alleen boxershorts en sokken zie ik ook niet zitten. Omdat ik ook al een abonnement op scheermesjes heb, dacht ik 'waarom niet?' Ook vind ik het duurzame concept sympathiek: ik hou niet zo van grote ketens en de filosofie achter dit merk spreekt me aan. Plus: de kwaliteit is erg goed: ik heb alleen nog maar spullen van Mannenrantsoen, al die oude troep heb ik de deur uit gedaan.'

Meer over