Verbod op gewelddadige games onder vuur

Grand Theft Auto is vanaf deze week verboden terrein voor Amerikaanse jongeren van onder de 17 jaar - als ze tenminste de pech hebben in de staat Washington te leven....

Speelgoedwinkels en videotheken die het verbod aan hun laars lappen lopen kans op een boete van 500 dollar per overtreding. Het verbod richt zich specifiek op games waarin de speler politieagenten op de korrel mag nemen.

De belangenvereniging van Amerikaanse producenten van entertainmentsoftware, IDSA, is onmiddelijk in het geweer gekomen tegen de nieuwe wet. 'Als we willen voorkomen dat kinderen computerspellen in handen krijgen die niet geschikt zijn voor ze, moeten we hun ouders aanspreken - niet de winkeliers in ouders veranderen', liet voorzitter Doug Lowenstein weten.

De IDSA, de Interactive Digital Software Association, gaat het verbod in Washington bij de rechter aanvechten. De club is er al in geslaagd een soortgelijke wet te torpederen in Indianapolis. Verder heeft ze nog een beroepsprocedure lopen in St.Louis, waar de overheid ook met wetten probeert de verkoop van gewelddadige spellen aan banden te leggen. De IDSA stelt zich op het standpunt dat politieagenten overhoop schieten in een computerspel als GTA IV: Vice City of The Getayway tot het grondwettelijke recht op een vrije meningsuiting hoort.

Vorige week nog bracht de IDSA de resultaten van een onderzoek naar buiten, waaruit bleek dat ouders vrijwel altijd in de gaten houden wat voor spellen hun kroost spelen. Negentig procent van de opvoeders is bij de aankoop aanwezig (en betaalt er vermoedelijk ook voor) en zestig procent neemt regelmatig samen met zijn kinderen de controller in handen voor een potje Doom of Unreal. Tweederde van de 1350 ondervraagde gezinnen is positief over het effect dat computerspellen op kinderen heeft.

Volgens het onderzoek is 38 procent van de Amerikaanse gamers jonger dan 18 jaar: dat percentage bedroeg in 2002 nog 46 procent.

Gewelddadige of seksuele computerspellen vormen een minderheid in het aanbod aan games, constateert de Entertainment Software Rating Board. Deze instantie keurt spellen en hangt een leeftijdskenmerk aan elke titel.

63 Procent van de gekeurde spellen werd door de ESRB in New York voor alle leeftijden geschikt bevonden. Twee procent kon door de beugel voor kleuters, 27 zou de tienerziel niet kwetsen en acht procent werd voor 'vroegvolwassenen' akkoord bevonden. Software die alleen voor 21 jaar en ouder geschikt was kregen de ESRB-keurmeesters vorig jaar niet onder ogen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden