Veiliger auto kost EU 150 miljoen euro

Auto’s die niet meer kunnen botsen, drastisch verminderde files en minder vervuiling door het autoverkeer. Dat is het vergezicht dat eurocommissaris Viviane Reding (ICT) donderdag schilderde bij de aankondiging van het zesde onderzoeksprogramma gericht op de automobielindustrie....

Het programma is gericht op informaticatechnieken die de ‘intelligente auto’ mogelijk moeten maken. Voor het onderzoeks- en stimuleringsprogramma is een bedrag van 150 miljoen euro beschikbaar. Een eerder programma slokte in de periode 1999 tot 2002 100 miljoen euro op. Een deel hiervan is inmiddels toegepast in systemen die commercieel verkrijgbaar zijn.

Reding benadrukte de economische effecten van veiliger en efficiënter autoverkeer. Files kosten de 25 EU-landen gezamenlijk 50 miljard euro per jaar aan extra brandstofkosten. De 1,4 miljoen verkeersongelukken per jaar, waarvan veertigduizend met dodelijke afloop, kosten de lidstaten 200 miljard euro aan directe en indirecte schade.

Een deel van deze ongelukken kan worden voorkomen, stelt Reding, met passieve en actieve veiligheidssystemen in en rond auto’s. Een voorbeeld hiervan is het zogenoemde eCall-systeem. Auto’s die hiermee zijn uitgerust, nemen bij een ernstig ongeluk zelf contact op met een alarmcentrale, of laten dat de inzittenden doen wanneer ze een ongeluk waarnemen of er zelf bij betrokken raken. Het systeem geeft zelf de positie van de auto door, zodat hulpdiensten sneller en efficiënter ter plaatse kunnen komen. Volgens de EU-commissaris vallen hierdoor 5 tot 10 procent minder dode slachtoffers; een besparing van 22 miljard euro.

Het voorbeeld laat echter ook zien dat techniek alleen onvoldoende is voor het realiseren van veiliger verkeer. Technisch zijn er nauwelijks belemmeringen, zo zegt een woordvoerder van eSafety, een gesubsieerd project dat industrie, overheden en ontwikkelaars bijeenbrengt. ‘Het grootste probleem vormen de overheden, die allemaal op één lijn moeten worden gebracht. Als je met je auto de grens overgaat, dan wil je dat het syteem het ook doet.’ Zeven van de vijfentwintig landen hebben de afspraak ondertekend om het systeem op afzienbare termijn in te voeren, maar de grotere EU-landen doen er nog niet aan mee. Landen als Malta, Slovenië en Griekenland doen wel mee.

In Brussel presenteerde Reding een overzicht van ruim dertig veelbelovende technieken en voorzieningen die deels subsidie krijgen, of daarvoor in aanmerking komen. Een deel hiervan is al ingebouwd in auto’s van een veelal duurdere prijsklasse. Zo toonde Mercedes-Benz een systeem dat voetgangers detecteert die voor de motorkap opdoemen. Zodra het ingebouwde radarsysteem een voetganger waarneemt, remt het de auto af.

Dat zulke systemen nog in de kinderschoenen staan, bleek toen de auto, met commissaris Reding aan boord, niet kon vertrekken, automatisch afgeremd door te veel cameramensen en fotografen die naar de mening van het detectiesysteem gevaarlijk in de weg liepen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden