Veilig solliciteren zonder dat je baas erachter komt

LinkedIn komt met knop voor 'geheim solliciteren'

Hoe blijf je het beste op de hoogte van je kansen op de arbeidsmarkt zonder je beschikbaarheid rond te bazuinen? LinkedIn heeft er een 'geheim' knopje voor gemaakt. Het grootste professionele netwerk doet er alles aan om een hoofdrol in de banencarrousel te blijven spelen.

Foto Claudie de Cleen

Stel: je bent niet ontevreden met je huidige baan noch actief op zoek naar iets anders, maar staat niettemin open voor interessante aanbiedingen van andere werkgevers. Want wie weet wat voor mooie kansen er voor het oprapen liggen bij de buren? Dan wil je al die talentenjagers en personeelswervers die LinkedIn afstruinen op zoek naar iemand met jouw kwaliteiten natuurlijk laten weten dat je 'in de markt' bent. Maar wel zonder dat je huidige werkgever erachter komt, want een werknemer die openlijk hengelt naar een baan buiten de deur komt niet erg loyaal over en is dus geen kandidaat voor promotie.

LinkedIn heeft sinds kort een oplossing voor dit dilemma: de geheime sollicitatieknop.

Zonder tamtam heeft het grootste sociale netwerk voor werkenden die knop onlangs geïntroduceerd. Voor wie de vernieuwing heeft gemist: de sollicitatieknop is expres een beetje verborgen. Een extra aanmoediging voor mensen met een comfortabele baan om mee te doen. Voor personeelswervers is deze groep aantrekkelijk, maar moeilijk vindbaar. Wie in de menubalk zoekt onder 'Vacatures' en daarna klikt op 'Voorkeuren' kan de schuif openzetten en opgeven voor welke functies hij of zij interesse heeft en of dat voltijd-, deeltijd- of freelancebanen moeten zijn.

Let wel op de kleine letters: 'We doen ons best uw huidige werkgever niet te laten zien dat u beschikbaar bent, maar we kunnen het niet garanderen.' Hoe zit dat? 'We proberen met filters te voorkomen dat je werkgever of personeelswervers die voor jouw bedrijf werken die informatie zien', zegt Raymond Hüner, directeur van LinkedIn Talent Solutions Benelux. 'Al vind ik het juist goed als mijn werknemers de schuif op 'Aan' hebben staan. Blijf vooral op zoek naar nieuwe carrièrekansen binnen en buiten je bedrijf. Toen ik hier begon, hoorde ik dat een LinkedInmedewerker gemiddeld slechts vier jaar dezelfde functie behoudt.'

Van alle LinkedIngebruikers (dus ook buiten Nederland) hebben er ruim 2 miljoen de knop al aan staan, vertelt Hüner, en elke dag komen daar zo'n 40- tot 50 duizend bij. Nederlandse cijfers heeft hij nog niet. 'Maar uit recent eigen onderzoek blijkt dat 81 procent van alle Nederlandse werknemers openstaat voor een nieuwe baan.'

Waardevolle informatie

Wie de sollicitatieknop aan heeft staan, is alleen vindbaar voor wervers en bedrijven met een betaald LinkedInlidmaatschap. Ook organisaties met een LinkedInbedrijfspagina kunnen erop inspringen). Bijvoorbeeld door 'beschikbare' LinkedInleden vacatures te tonen die aansluiten bij hun wensen. Voor bedrijven en recruiters biedt de knop daarmee waardevolle informatie, want op een gewoon LinkedInprofiel staat vaak niet duidelijk wat voor werk iemand zoekt.

John Meijdam, personeelswerver in de bankwereld en bevlogen LinkedIntrainer voor vrijwilligersorganisatie De Broekriem, vindt de knop dan ook een vooruitgang. Hij heeft al van twee deelnemers gehoord dat ze dankzij die knop gemakkelijker vacatures vonden en op gesprek zijn gevraagd. 'In onze workshops raden we de knop al standaard aan.'

Het zit hem wel dwars dat de kosten voor personeelwervers stijgen. 'In 2012 betaalde ik nog 17 euro per maand voor een Premiumlidmaatschap en nu al 44 euro. Een lidmaatschap met nog meer privileges kost inmiddels 75 euro per maand. Grote bureaus als Manpower hebben daar geen last van, maar kleine bedrijven en personeelswervers wel.'

LinkedIn is inderdaad zakelijker geworden. Een simpele bedrijfspagina is gratis, maar bedrijven die willen adverteren met vacatures en personeelswervers die extra zoekopties willen, moeten het onlinenetwerk maandelijks tussen de 2- tot 10 duizend euro betalen. Gratis meekijken als de sollicitatieknop aanstaat, zit er niet meer in.

Toch reageert een financieel specialist in de LinkedIngroep LinkedTips (ruim 15 duizend leden) juist opgelucht: 'Goed dat deze functionaliteit alleen beschikbaar is voor wervers die ervoor willen betalen; dan word je niet meer door jan en alleman gebeld.' Dat is zeker een voordeel, zegt een werkzoekende ict-manager die niet met zijn naam in de krant wil. 'Talentenjagers kunnen je heel agressief benaderen. In mijn vakgebied gooien veel collega's hun sociale media dicht om ervan af te zijn.' Via de geheime sollicitatieknop is hij drie keer benaderd. Hij heeft nu een sollicitatie lopen bij een Amerikaans bedrijf.

De knop kan voor velen die van baan willen veranderen een uitkomst bieden Foto anp

Bondig formuleren

De onzichtbare sollicitatieknop is niet de enige vernieuwing bij LinkedIn. Alle profielpagina's op het netwerk krijgen geleidelijk een nieuw uiterlijk. Met 467 miljoen LinkedInleden in ruim tweehonderd landen is die transformatie een flinke klus. Over de nieuwe lay-out van de profielpagina's is veel te doen op sociale media. LinkedInexperts als Jacco Valkenburg, Aaltje Vincent en Perry van Beek wijzen in blogs, tweets en video's op alle veranderingen die geleidelijk worden ingevoerd. De profielfoto wordt bijvoorbeeld rond, 'zorg dus voor genoeg lucht om je hoofd', waarschuwt sociale mediastrateeg Leon Tindemans in een lesvideo. Onder het tabblad 'Meldingen' kun je voortaan zien wie je profiel heeft bekeken. En onder je foto staan (voor iedereen, niet alleen voor personeelswervers) alleen de eerste twee regels van je presentatie. Pas als men daarop klikt, wordt de rest van de tekst zichtbaar.

LinkedIntrainers hebben daarmee genoeg nieuwe lesstof voor hun cliënten: leer bondig formuleren voor die o zo belangrijke eerste indruk.

Meer over