Veerboot Ameland vertraagd door actie personeel

De veerboot tussen Holwerd en Ameland vertrekt wegens een actie van het personeel vanochtend met een uur vertraging: de boot van Ameland naar Holwerd vaart om 10.30 uur uit in plaats van 9.30 uur. De boot vanuit Holwerd zal wel gewoon om 9.30 uur vertrekken, maar blijft vervolgens ook een uur langer in Ameland liggen en vaart pas weer om 11.30 uur.

Jurre van den Berg
In het Friese Holwerd schepen reizigers naar Ameland zich in op een schip van Wagenborg. Beeld Harry Cock
In het Friese Holwerd schepen reizigers naar Ameland zich in op een schip van Wagenborg.Beeld Harry Cock

De circa tachtig personeelsleden van Wagenborg Passagiersdiensten klagen over de hoge werkdruk. Ook eisen zij een loonsverhoging van 1.000 euro bruto op jaarbasis. Maandag liep een ultimatum af van de vakbonden FNV en CNV. Daarop werden acties aangekondigd, waarbij aanvankelijk in het midden werd gelaten waar, wanneer en in welke vorm. 'Onbegrijpelijk en onverantwoord', vond directeur Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten, dat ook de pont naar Schiermonnikoog verzorgt. 'Er zijn de hele week al toeristen die thuisblijven omdat ze niet zeker weten of de boot wel vaart. De acties gaan over de rug van de economie van de eilanden.'

'Wij zouden ook liever kiezen voor publieksvriendelijke acties, bijvoorbeeld door de overtocht gratis te maken', zegt Bernard Zijlstra van CNV Vakmensen. 'Maar doordat ons de toegang tot het Wagenborgterrein is ontzegd, zien wij geen andere mogelijkheid dan een werkonderbreking. Er wordt niet ingezien dat er veel onvrede heerst onder het personeel.'

Waterhoofd

De klachten betreffen vooral de hoge werkdruk. 'Bijna iedereen maakt veel overuren die niet kunnen worden opgenomen. De veerboten zijn steeds groter geworden, maar er is te weinig personeel bijgekomen', aldus een werknemer die anoniem wil blijven. De verkeersleider werd vervangen door een secretaresse. Wat steekt, is dat het aantal managers ondertussen wel is uitgebreid van twee naar vier. 'Dat neigt naar een waterhoofd.'

Directeur Van Langen vindt dat een valse voorstelling van zaken. Voor een nieuwe concessie is inderdaad een nieuwe manager aangenomen. De tweede is alleen van kantoor gewisseld. Er zijn bovendien onlangs een extra machinist en twee nieuwe matrozen aangesteld.

Van Langen noemt de looneis 'buitenproportioneel'. Wagenborg betaalt al beter dan gemiddeld in de branche, aldus de directeur. Hij wil vasthouden aan de in de cao vastgelegde procentuele loonstijging. Daar neemt het personeel geen genoegen mee. 'Een kapitein verdient meer dan een matroos, maar een brood is voor iedereen even duur. Het gaat om waardering. We werken hard, maar krijgen daar weinig voor terug.'

Verantwoordelijkheid

Van Langen herkent zich niet in het beeld van een te hoge werkdruk. 'De dienstregeling is al jaren onveranderd.' De vertragingen ontstaan volgens hem door de vaargeul, die wegens ondiepte en versmalling noodgedwongen 2 kilometer langer is geworden. Wagenborg kan daar weinig aan kan doen, zegt de directeur.

Zijlstra van het CNV vindt dat Van Langen daarmee wegloopt voor zijn verantwoordelijkheid als werkgever. Ook het personeel denkt daar zo over, aldus het anonieme personeelslid. 'Er wordt eindeloos gebakkeleid over baggeren, maar het vaarschema moet gewoon worden aangepast. Iedereen moppert op ons: de boot is weer te laat. Daar wordt het werk niet leuker op.'

Files bij Texel

Door een technische storing was donderdag een veerboot minder in de vaart naar Texel, zo meldt de Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO). Automobilisten moesten rekening houden met urenlange wachttijden. Er stonden files op de Noord-Hollandse wegen naar het vertrekpunt naar het eiland. Pas rond 16 uur was het probleem verholpen en kon de veerboot weer worden ingezet.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden