Veel kritiek op slurptax

Grote benzineslurpende terreinwagens worden duizenden euro’s duurder en zuinige lease-auto’s worden tot 40 procent goedkoper. Deze voornemens voor volgend jaar heeft staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën vrijdag bekendgemaakt....

Van onze verslaggever

Hij wil met een pakket belastingmaatregelen autorijders fiscaal stimuleren te kiezen voor minder vervuilende auto’s. De verhoging van de bpm moet circa 100 miljoen euro per jaar opleveren. Milieudefensie, de autoindustrie en de oppositie verwachten weinig positieve effecten van de plannen van De Jager.

Nauwelijks effect
Volgens Bovag, de lobbyorganisatie van autobedrijven, zullen de maatregelen nauwelijks effect hebben op de uitstoot van broeikasgas CO2. ‘Dit is een belastingverhoging onder het mom van het milieu’, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

De BMW X5, de Porsche Cayenne, de Citroen C6 en de Jeep Grand Cherokee, auto’s die vallen onder de 5 procent met de hoogste CO2-uitstoot, zullen circa 4.000 euro duurder worden als het aan De Jager ligt. ‘Deze auto’s kosten 70 duizend euro en meer. Het zijn wagens voor liefhebbers. Die laten zich niet afschrikken door een prijsverhoging van een paar duizend euro’, zegt De Waal. Volgens de Bovag worden jaarlijks 25 duizend van deze duurdere auto’s verkocht.

Het plan de fiscale bijtelling voor zuinige laeseauto’s verlagen met maximaal 40 procent vindt evenmin genade in de ogen van de autolobby. Die lagere bijtelling geldt alleen voor enkele kleinere auto’s zoals de Citroën C1, de Peugeot 107 en hybridewagens zoals de Honda Civic en de Toyota Prius. ‘Op de zakelijke leasemarkt komen deze auto’s nauwelijks voor’, aldus De Waal. ‘De meeste leaserijders rijden in grotere wagens. Zij worden niet gestimuleerd te kiezen voor een zuiniger model.’

'De maatregelen van De Jager vallen ons tegen. Hij maakt zijn ambities niet waar. Dit is gerommel in de marge', zegt Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer bij Milieudefensie. 'Het zijn halve maatregelen. De Jager wil zuinige leaseauto's goedkoper maken, maar laat na de minder zuinige leasebakken duurder te maken. In Engeland heeft juist de combinatie van de wortel en de stok goed geholpen. Dat grote terreinwagens duurder worden vinden we prima. Die kunnen niet duur genoeg zijn, maar het zal niet leiden tot minder CO2-uitstoot.'

Hardere maatregelen
Ook bij de oppositie valt het plan slecht. GroenLinks, al jaren pleitbezorger van extra belasting op ‘PC Hoofttractoren', wil hardere maatregelen. Volgens GroenLinks hebben de aangekondigde maatregelen betrekking op slechts 10 procent van de automarkt en hebben ze daardoor een marginaal effect.

De VVD ziet niets in het het plan van de staatssecretaris. ‘De Jager verkoopt dit als milieumaatregel, maar het gaat om een ordinaire belastingverhoging, bedoeld om de schatkist te spekken’, aldus het Kamerlid Ineke Dezentjé. Zij verwacht de rest van het jaar een run op duurdere terreinwagens.

De Jager krijgt wel steun van zijn eigen coalitiepartijen. 'De plannen sluiten aan op het regeerakkoord', zegt het Kamerlid Kortenhorst van De Jagers CDA. 'De vervuiler betaalt, en de uitstoot van CO2 moet omlaag. Daar staan we achter.' Diederik Samsom van de PvdA vindt het voorstel van De Jager 'een goed plan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden