VDL Nedcar wil snel uitbreiden

Nieuwe opdrachtgevers melden zich en dus wil de Limburgse autofabrikant snel meer ruimte. Gemeente en provincie laten onderzoeken waar die kan worden gevonden.

De Mini Cooper van BMW. BMW was de eerste klant van de VDL Groep. Beeld Roger Dohmen

Autofabriek Nedcar in Born, Limburg, bereidt zich voor op een snelle uitbreiding. De VDL Groep, die sinds midden vorig jaar eigenaar is van de fabriek, dringt er bij de gemeente Sittard-Geleen, waar de fabriek staat, en bij de provincie Limburg op aan haast te maken met planologische procedures die nodig zijn voor uitbreiding van de fabriek.

Concrete bouwplannen heeft het bedrijf nog niet, maar VDL Groep zegt in onderhandeling te zijn met diverse autofabrikanten. Welke dat zijn, wil het niet kwijt. 'We zijn een onafhankelijke autofabrikant en we willen liefst meerdere opdrachtgevers hebben', zegt een woordvoerder van Nedcar. In het verleden heeft het bedrijf wel vaker voor meerdere opdrachtgevers tegelijk gewerkt: voor Volvo en Mitsubishi, en later voor Mercedes (Smart) en Mitsubishi.

Uitbreiding

Het lijkt niet nodig om gemeente en provincie tot spoed aan te manen. Die overheden hebben al consultantbureau Buck opdracht gegeven tot een studie naar de mogelijke uitbreiding van de fabriek. Deze week werd het rapport gepubliceerd. Conclusie: mogelijk al in 2019 moet een stuk grond waar nu nog landbouw wordt bedreven worden bebouwd met een nieuwe lasstraat voor Nedcar. Een ander gebied, waar nu ten dele nog bos op staat, zou na 2020 mogelijk ook bij Nedcar moeten worden getrokken. Buck pleit er ook voor om een spoorlijn voor te bereiden naar het fabrieksterrein. Voor het geval Nedcar klanten krijgt die graag hun auto's per trein willen vervoeren.

Buck stelt dat die lijn door overheden moet worden betaald, want Nedcar kan hem zelf nooit terugverdienen.

Nooit meer onzekerheid

Bij de presentatie van het rapport van Buck zei wethouder Pieter Meekels van Sittard-Geleen, de gemeente waartoe Born behoort, dat hij nooit meer de onzekerheid wil meemaken waarin Nedcar verzeild raakte toen opdrachtgever Mitsubishi er niet meer mee verder wilde. Het ziet er dus naar uit dat de gemeente inderdaad naarstig zal meewerken om uitbreidingsplannen van de fabriek snel te kunnen behandelen. Maar besluiten daarover zijn volgens de woordvoerder van de gemeente nog niet genomen.

Nedcar, dat ooit was begonnen als de producent van de befaamde DAF 33, leek in 2013 zijn ondergang tegemoet te gaan omdat toenmalig eigenaar Mitsubishi er niet mee verder wilde. Destijds werkten er 1.500 mensen. De VDL Groep bracht redding. Die nam de fabriek over en strikte BMW als eerste klant. Inmiddels werken er alweer 2.300 mensen.

Opvoeren

Vorig jaar boekte Nedcar een omzet van 767 miljoen euro, tegen 94 miljoen in 2013. De winst bedroeg 4,3 miljoen. Daarmee levert Nedcar een flinke bijdrage aan de 2,3 miljard omzet van VDL.

Vorige week werd ook bekend dat DAF, de truckfabrikant in Eindhoven, de productie gaat opvoeren. Dat bedrijf heeft in korte tijd driehonderd man aangenomen en zijn productie opgevoerd van 140 naar 200 trucks per dag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.