Nieuws Auto-industrie

VDL Nedcar tekent contract met BMW voor nieuw model, desondanks vertrekken 700 flexwerkers

Autoproducent VDL Nedcar in Born heeft met BMW overeenstemming bereikt over de productie van een nieuw BMW-model vanaf 2022. Met het nieuwe contract heeft de autofabriek tot het eind van de jaren twintig een deel van de productie zeker gesteld. 

Een luchtfoto van VDL Nedcar in Born. Beeld ANP

Over verlenging van andere modellen wordt nog onderhandeld met BMW. ‘Het is een eerste stap om de werkgelegenheid tot het eind van het volgend decennium te waarborgen’, zegt een woordvoerder. In Born worden onder meer ook Mini’s gebouwd, die eveneens tot de stal van BMW behoren.

Voor de werkgelegenheid op korte termijn heeft de overeenkomst geen positief effect: VDL Nedcar neemt momenteel afscheid van zevenhonderd tijdelijke medewerkers, omdat de productie voor komend jaar lager uitvalt. ‘Dat is ons lot. Wij fungeren als de flexibele schil voor grote autoconcerns’, aldus de woordvoerder. ‘Het nieuwe contract is mooi nieuws, maar er heersen hier toch dubbele gevoelens vanwege het afscheid van deze medewerkers. We zitten momenteel in een turbulente markt.’

2017-10-20 10:33:52 BORN - Robots aan een assemblagelijn bij autofabrikant VDL Nedcar in Born. ANP XTRA NIELS WENSTEDT Beeld ANP

De wereldwijde auto-industrie zit in zwaar weer, onder meer door dreigende handelsconflicten en de Brexit. Diverse autobouwers kwamen hierdoor de afgelopen tijd met winstwaarschuwingen.

Andere opdrachtgevers

Het nieuwe model dat in 2022 van de band moet rollen is vermoedelijk de X1, al wil VDL dat niet bevestigen. Het bedrijf zegt nog altijd in gesprek te zijn met een tweede of derde opdrachtgever. Met wie wordt gesproken, of uit welke landen deze tweede autofabrikant komt, wil het bedrijf niet zeggen. Begin volgend jaar werken er nog vijfduizend mensen bij VDL Nedcar.

De flexibele schil betaalt de tol van de malaise

VDL Nedcar in Born moet honderden banen schrappen nu de enige klant BMW minder afneemt. Werknemers in de flexibele schil zullen weer als eerste de tol betalen. Hoe kan de ‘klapstoelwerknemer’ beter worden beschermd? ‘Het is ons lot.’

De Nederlandse economie groeit, ondanks economische krimp in Duitsland. Alleen de malaise in de Duitse auto-industrie laat zich ook voelen in Nederland. Toeleveranciers kijken inmiddels noodgedwongen uit naar andere afzetmarkten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden