Varkensboeren tegen 'valse informatie' in schoolboeken
© ANP

Varkensboeren tegen 'valse informatie' in schoolboeken

Varkensboeren trekken ten strijde tegen schoolboeken die kinderen valselijk over het agrarische bedrijf zouden informeren. De Nederlandse Vakbond Varkenshouders heeft een meldpunt geopend waar klachten over 'suggestieve, foute, misleidende en/of niet objectieve' leermiddelen over de landbouw terecht kunnen. Dat moet tot een zwartboek leiden.

Als je op jonge leeftijd informatie tot je krijgt, geloof je dat het waar is.

Daniëlle Rebel van LTO Nederland

'Wij krijgen van leden steeds meer berichten dat hun kinderen op school dingen over het boerenbedrijf leren die niet kloppen', zegt Ingrid Jansen, voorzitter van de NVV. 'Er is zelfs een zoon van een varkensboer die op de gang moest staan, omdat hij het niet eens was met de leerstof.' En om de klachten daarover te stroomlijnen, is het meldpunt 'Valse Lesstof' geopend, dat via een e-mailadres opereert.

Als voorbeeld haalt de varkenshoudersvakbond een tekst aan uit de lesmethode 'Wijzer door natuur en techniek', voor groep zeven van de basisschool. Uitgegeven door de grote schoolboekenuitgeverij Noordhoff. Daarin staat: 'Boeren hebben de meeste natuur in akkers en weilanden veranderd. Daar is geen natuurlijk evenwicht. Er groeit vaak maar één plantensoort.' En: 'Ook het vee leeft niet natuurlijk. In de bio-industrie leven dieren in grote aantallen dicht op elkaar. (...). Bioboeren werken op een natuurlijker manier.'

En dat terwijl de varkensboeren, zegt de NVV, meer doen aan dierenwelzijn dan ze wettelijk zijn verplicht.

Boerenverdriet

Het steekt ze denk ik omdat het 100 procent waar is, wat in dat leerboek staat. Je moet wel blind zijn om dat niet te zien.

Hans Baaij van Varkens in Nood

'Mallotige actie', reageert Hans Baaij van Varkens in Nood. 'Het steekt ze denk ik omdat het 100 procent waar is, wat in dat leerboek staat. Je moet wel blind zijn om dat niet te zien. Het grote onderliggende probleem is dat de varkensboeren nog maar zo weinig krijgen voor hun biggen en varkens, dat er geen geld meer is om iets te doen aan dierenwelzijn. De supermarkten knijpen hun leveranciers uit - laat ze daar hun pijlen op richten.'

Noordhoff Uitgevers is diplomatieker, maar even stellig. 'Wij zijn de mening toegedaan dat wij feiten zorgvuldig hebben weergegeven', laat woordvoerster Beitie Bruinsma weten. 'Uiteraard is ons lesmateriaal niet bedoeld om opvattingen over welk onderwerp ook te verspreiden.'

Het is een al veel langer sluimerende vorm van boerenverdriet, die niet alleen de varkenshouders bezighoudt. Ook bij LTO Nederland, dat vijftigduizend agrarische ondernemers vertegenwoordigt, komen regelmatig berichten binnen over lesmateriaal 'waarin nogal eenzijdig wordt ingegaan op het boeren- en tuindersleven', zegt Daniëlle Rebel namens de organisatie. 'Daar zijn we niet van gecharmeerd. Als je op jonge leeftijd informatie tot je krijgt, geloof je dat het waar is.'

Maar of een meldpunt nu de juiste manier is om de lesboekenleveranciers aan te pakken? 'We proberen op andere wijze de lesstof aangepast te krijgen; dat gebeurt door in overleg te blijven met onderwijsinstellingen en uitgevers.'

Eenzijdig beeld van de landbouw

Het zwartboek wil de NVV gebruiken om de Tweede Kamer te overtuigen dat het anders moet. Dat is eerder geprobeerd. Vorig jaar maakte VVD-Kamerlid Helma Lodders werk van het in haar ogen 'eenzijdige beeld van de landbouw', verspreid door de digitale lesmethode voor wereldoriëntatie 'Maandtaak'. Daarin wordt basisschoolkinderen geleerd: 'Veel boerderijen hebben tegenwoordig meer weg van dierenfabrieken, omdat de dieren in de bio-industrie amper buiten komen en veelal worden vetgemest.' En: 'Zo'n kippenboerderij noemen we een legbatterij. De kippen zitten opgesloten in kleine kooitjes van gaas.'

Ingrid Jansen van de NVV: 'Onzin. Legbatterijen zijn gewoon verboden in Europa.'

Helma Lodders stelde vorig jaar Kamervragen. Reactie van de staatssecretarissen van Economische Zaken en Onderwijs: 'De overheid bemoeit zich niet met de inhoud van het onderwijs.'