Economie De winnaar & verliezer van de week

VanMoof kan niets fout doen, Fastned helemaal niets goed

Winnaar van de week: Taco Carlier (l) en zijn en broer Ties van VanMoof. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De winnaar

Wie kapitaal voor een gedurfd ondernemingsavontuur bij elkaar wil harken, hoeft de omslachtige weg via de beurs niet te nemen. Er kan gewoon met crowdfunding worden begonnen. En met een beetje goede publiciteit werkt het als een tierelier.

De crowdfundingcampagne van Taco Carliers fietsbedrijf VanMoof brak deze week alle records. Binnen een dag werd 2,5 miljoen via bijdrages van 250 tot 80 duizend euro binnengehaald. Carlier wil ook nog eens 5 miljoen aan eigen vermogen ophalen bij professionele investeerders. VanMoof, dat vorig jaar voor 23 miljoen euro aan stadsfietsen (diefstal- en hufterproof) zonder onnodige opsmuk verkocht, wil uitgroeien naar een omzet van 150 miljoen euro. Het geld zal onder meer worden geïnvesteerd in de uitbreiding van de productie van de elektrische modellen Electrified S2 en X2 ; op dit moment kan niet aan de vraag worden voldaan.

Dat VanMoof geen winst maakt – dit jaar wordt voor het eerst een klein plusje van twee ton verwacht – baart niemand zorgen. De stadsfietsen worden alom geprezen.

Taco en Ties Carlier, die 80 procent van de aandelen bezitten, hebben een goede snaar geraakt bij de klandizie. Niet alleen in Nederland. Al 70 procent van de fietsen wordt verkocht in het buitenland.

En dat biedt perspectieven.

De verliezer

Verliezer van de week: Michiel Langezaal (midden,) oprichter Fastned. Beeld ANP

Het bedrijf speelt net als VanMoof in op het thema van deze tijd: duurzaamheid.

Maar Michiel Langezaal, ceo van Fastned, de exploitant van snellaadstations voor elektrische auto’s, lijkt in de media wel spitsroeden te moeten lopen.

Deze week moest hij de beursintroductie verschuiven van 14 naar 21 juni, omdat er nog een emissie van aandelen plaatsvindt waarbij hij 30 miljoen euro wil ophalen. Want Fastned wil anticiperend op de snelle groei van het aantal elektrische auto’s het aantal snellaadstations uitbreiden: van 99 naar 1.000 in Europa. Maar zoiets vergt al gauw een investering van een half miljard euro – vijf ton per laadstation. En geldschieters staan niet te springen.

Analisten en koffiedikkijkers in de media denken echter dat Fastned de concurrentieslag met de energiegiganten, zoals Shell, Nuon (dat laadpalen gaat plaatsen bij McDrives), ­Allego (dochter van netwerkbeheer Alliander) en Ionity (een joint venture van Duitse autofabrikanten) nooit kan winnen. Van alle kanten worden onheilsscenario’s over het bedrijf uitgestort en wordt Fastned afgeschilderd als Don Quichot.

Fastned werd in 2012 opgericht door Langezaal, samen met Bart Lubbers (zoon van de oud-premier), maar heeft het voordeel van de twijfel nog niet gekregen. En dan moet het nog naar de beurs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden