Vandaag gelanceerd Blendle belooft 'iTunes voor journalistiek'

Alexander Klöpping wil jongeren weer laten betalen voor journalistiek. Zijn platform Blendle is een digitale kiosk waarin tijdschriften en kranten van verschillende Nederlandse uitgevers present zijn.

Beeld Blendle

Blendle werd bedacht door Marten Blankesteijn, die een ton subsidie kreeg van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Samen met Klöpping bezit de oud-journalist van Dagblad De Pers 87 procent van de aandelen.

De twee pioniers constateren in hun eigen vriendenkring dat er niet meer wordt betaald voor journalistiek. 'Jongeren zijn gewend dat alles gratis is. Dat kan echt niet meer', aldus Klöpping. Hij denkt dat het heel goed mogelijk is om jongeren weer te laten betalen, al gaat dat niet meer via een traditioneel kranten- of tijdschriftabonnement.

Blankesteijn noemde eerder frustratie als grote drijfveer achter zijn ambitieuze project. 'Het probleem is niet dat er geen goede verhalen worden gemaakt, het is de manier waarop het aangeboden wordt. Ik ga geen vijf euro betalen voor een tijdschrift waar één goed interview in staat. Ik wil mijn eigen krantje kunnen samenstellen.'

Gebruikers van Blendle kunnen door de deelnemende kranten en tijdschriften bladeren en dan een los artikel kopen. Vervolgens moeten ze deze artikelen ook weer via Twitter of Facebook gaan delen met hun vrienden. Hierin ligt volgens Klöpping de kracht. 'Op die manier kom ik ineens in aanraking met een mooi verhaal over Snowden in het Nederlands Dagblad dat ik anders nooit had gezien.'

Niet de titel staat langer centraal, maar gedeelde interesses en vrienden, zo is het idee. Blendle zal bovendien aanbevelingen doen voor artikelen op basis van de vriendenkring en het eerdere leesgedrag van Blendle-gebruikers.

Uitgevers over de streep trekken
Blendle doet dit alles uiteraard niet uit liefdadigheid. Het bedrijf int, net als Apple doet, 30 procent van ieder verkocht artikel. Toch was deze 30 procent niet het grootste obstakel voor uitgevers om mee te doen. Klöpping heeft de afgelopen maanden naar eigen zeggen moeten praten als brugman om de uitgevers zover te krijgen mee te doen. Hij trekt - niet voor het eerst - de vergelijking met de muziekindustrie. 'Zij wilden tien jaar geleden allemaal hun eigen systeem bouwen. Totdat iTunes kwam. Diezelfde neiging zag ik ook bij de kranten en tijdschriften. Het is cruciaal dat er wordt samengewerkt.'

Inmiddels hebben NRC, Wegener (lokale kranten als de Gelderlander en Brabants Dagblad), Nederlands Dagblad, Elsevier, Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, Quote, Sanoma (onder andere Viva, Panorama en Nieuwe Revu), Bright en Quest toegehapt. Met De Persgroep (uitgever van Trouw, Volkskrant, AD en het Parool) wordt nog gesproken. Klöpping zegt te verwachten dat ook De Persgroep zal meedoen. Met de Telegraaf verlopen de gesprekken volgens hem wat moeizamer.

Blendle gaat de komende dagen op beperkte schaal van start. Aan het einde van het jaar moet de kiosk op volle toeren draaien. Klöpping is momenteel in gesprek met diverse investeerders om meer geld op te halen. Ook uitgevers zouden kunnen participeren, maar alleen als alle uitgevers dat doen. 'Anders is het geen neutraal platform meer.'

Blendle zal concurreren met platformen als Elinea en Yournalist, die ook beloven artikelen van verschillende kranten en tijdschriften te kunnen gaan aanbieden. Bij Elinea zal dat voor een vast bedrag per maand zijn. Het is echter nog niet duidelijk welke uitgeverijen hieraan meedoen.

Screenshot Beeld Blendle.nl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden