Update

Van Thillo: 'Het gratis content-model online heeft zijn langste tijd gehad'

Het advertentiemodel voor websites is mislukt; de tijd van gratis artikelen online is voorbij. Dat stelde De Persgroep-CEO Christian van Thillo vanmorgen op de Vlaamse radio, vlak voor hij als voorzitter van het Media Futures Forum de Europese Commissie zou adviseren over maatregelen. 'Want in deze situatie kunnen de media zich niet ontplooien.'

Van Thillo en Kroes, vandaag tijdens een groots opgezet forum over de toekomst van de media in het Europees Parlement. Beeld EPA

Het Media Futures Forum maakt vandaag - op verzoek van Eurocommissaris Neelie Kroes - acht aanbevelingen bekend om de regelgeving op het gebied van internet eerlijker te maken. Op de Vlaamse Radio 1 deed Van Thillo vast een voorzet: 'We hebben op het internet een periode gekend van alles is leuk en alles kan. Die periode is voorbij'.

Van Thillo, eigenaar van kranten als de Volkskrant, AD, De Morgen, Trouw, Het Parool en Het Laatste Nieuws, ziet naar eigen zeggen dat veel van zijn artikelen gratis worden gedeeld op sites als Facebook en Flipboard zonder dat er wordt doorgeklikt naar de bronnen, de sites van zijn kranten. Daarmee loopt zijn bedrijf reclame-inkomsten mis. 'Dat kan niet blijven duren', zegt hij. 'Er is nood aan meer Europese regelgeving voor het internet. Het gratis contentmodel heeft zijn tijd gehad.'

Eerlijk
Het gaat het Media Forum om een regeling voor een eerlijke vergoeding voor 'het verspreiden van artikels van derden' en het zoeken naar betaalmodellen als alternatief voor de gratis content. Hoe die modellen eruit zien, weet Van Thillo ook niet, maar dat het gratis model is uitgewerkt, staat voor hem vast. 'Het model waarbij advertenties voor de inkomsten moeten zorgen, heeft op internet een veel minder grote boom gekend dan bij radio en televisie. Mediabedrijven moeten op zoek naar modellen die wel werken. Wat die modellen zijn, dat weet ik niet. Er zullen evenveel modellen zijn als er bedrijven zijn. Het kan alle kanten uit.'

Verhagen
Laurens Verhagen, hoofdredacteur van de Persgroep-sites van de Volkskrant, Trouw, Het Parool en de Vlaamse De Morgen, gelooft niet in een betaalmuur om zijn sites. 'De uitspraken van Van Thillo zijn nogal radicaal. Ik wil ze eerst van hemzelf horen. In België zou dat wellicht nog wel werken, maar bij ons zouden NOS en Nu.nl de lachende derde zijn, als we dat zouden doen. Ik geloof wel in een hybride model, waarbij je naast een gratis deel ook content uit de krant beschikbaar maakt voor betalende abonnees.'

Over het delen van content op Facebook en Flipboard is Verhagen ook minder uitgesproken: 'Het is een soort ruil waar wij ook iets aan hebben. Onze artikelen die daar gedeeld worden, leveren ons uiteindelijk ook weer meer bezoekers op. Ik zou het raar vinden om daar helemaal mee te stoppen.' Een vergoeding voor de gebruikte content zou Verhagen net als Van Thillo uiteraard wel toejuichen.

VTM
Van Thillo uitte vorige maand in zijn rol als mede-eigenaar van de Vlaamse commerciële zender VTM ook al forse kritiek op de kabelbedrijven die met de uitgifte van digitale recorders de markt zouden verstoren. 'Uitgesteld kijken is een levensbedreigend probleem voor het huidige televisiemodel', zei hij bij de presentatie van de jaarcijfers van De Persgroep. Net als in Nederland hebben veel Belgen inmiddels een digitale tv-recorder waarmee programma's op een eigen moment en zonder reclame kunnen worden bekeken. Vooral in België is het aantal kijkers dat uitgesteld televisie kijkt in korte tijd flink gestegen. Van Thillo: 'Het gaat om heel serieuze cijfers. Programma's die door 15 of zelfs 20 procent van de kijkers uitgesteld bekeken worden, zijn al lang geen uitzondering meer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden