Van polyester schepen kun je ook wal maken

Allerhande stoffen en producten kunnen een tweede leven krijgen. Zo kunnen polyester schepen worden verwerkt tot wal.

Polyester schepen kunnen verwerkt worden tot wal.

Het schip dat tot wal wordt?

Ja, mooi hè? Per jaar worden er een paar duizend boten en bootjes afgedankt en een groot deel daarvan is van polyester. Materiaal waarmee niets is te beginnen en dat uit arren moede tot nu toe wordt verbrand. De Hogeschool Windesheim heeft nu een oplossing ontwikkeld en voor het eerst uitgetest: de bootjes werden aan repen gesneden die in een mal werden gestopt. Dat geheel werd afgevuld met versnipperde bootjes en overgoten met hars. Resultaat: een knalharde, loodzware, onverwoestbare plank.

En wat moet je met een loodzware, onverwoestbare plank?

De eerste toepassing is: beschoeiingen. De eerste beschoeiïng is al klaar, die van de Beatrixsluis bij Almere. Daar werden tachtig van die planken ingezet.

Hoe werden die beschoeiingen tot nu toe gemaakt?

Vroeger van gecreosoteerd naaldhout, maar creosoot mag niet meer omdat het het water vervuilt. Daarna werd tropisch hardhout gebruikt, met name azobé. Keihard, maar na dertig jaar is het toch doorgerot. Planken van gemalen boot gaan minstens dubbel zo lang mee, zegt Albert ten Busschen, lector aan de Hogeschool Windesheim en de man die de planken ontwikkelde.

Beschoeiingen dus. En wat nog meer?

Van alles waar je materiaal nodig hebt dat heel lang mee gaat en dat vooral goed tegen vocht kan. Ten Busschen heeft al heel wat bedacht. Remmingwerken bijvoorbeeld, constructies bij bruggen en sluizen om een schip te keren. Plaatwerk voor in de bouw. Draagliggers in de bruggenbouw. Schotten en platen die tijdens de bouwwerkzaamheden worden gebruikt.

Hoeveel bootjes kunnen er zo verwerkt worden?

Op dit moment is er 1.400 ton polyester boot per jaar rijp voor de sloop. In 2030 zal dat 4.000 ton zijn. Dat kan allemaal verwerkt worden tot deze bouwmaterialen. Daar komen ook nog de wieken van moderne windmolens bij, nu al rond 1.300 ton per jaar, maar in 2022 al het dubbele. Van al dat materiaal kunnen damwanden, beschoeiingen, draagliggers en plaatmateriaal worden gemaakt. De markt wil wel, zegt Ten Busschen.

Waar kan ik zo'n plank kopen?

Dat is nog even een kwestie van wachten. Nu kost zo'n plank nog makkelijk twintig keer zoveel als een hardhouten soortgenoot. Eerst moet er een geautomatiseerd productieproces worden ontwikkeld en dan zal dat prijsverschil zijn verdwenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.