economie GreenChamp Bikes

Van het kastje naar de muur: GreenChamp Bikes maakt het wel erg bont

De klacht: GreenChamp Bikes komt terug op de belofte om gedupeerde klanten, die al vijf jaar wachten op een loopfiets, hun aankoopbedrag terug te betalen. Ook liegt het bedrijf tegen klanten over afspraken met de Volkskrant.

De duurzame GreenChamp loopfiets.

De werkwijze van GreenChamp Bikes verdiende al geen schoonheidsprijs. De start-up van de in Singapore gevestigde Nederlander Daniel Heerkens lanceerde in 2014 een duurzaam bamboe loopfiets voor dreumesen. Ook de Volkskrant besteedde in het magazine aandacht aan het fraai ontworpen kinderfietsje. De fiets, à 123 euro, moest nog worden gemaakt. Dat zou een paar maanden duren.

Die maanden werden vijf jaren. En inmiddels heeft nog niemand een loopfiets ontvangen. Gedupeerde klanten beklaagden zich half augustus in deze rubriek over de gang van zaken. Kleinkinderen voor wie ze de fiets hadden gekocht, waren hem ontgroeid. En Heerkens bleef ze aan het lijntje houden. Nadat hij vragen kreeg van de krant, en gewezen werd op zijn wettelijke verplichting het geld terug te betalen, beloofde hij het aankoopbedrag terug te storten.

Na het artikel meldden zich nog vier lezers die al jaren wachten op een loopfiets. Het gebeurt vaker dat lezers zich herkennen in een klacht. Dat leidt in deze rubriek zelden tot een nieuw artikel, omdat bedrijven de problemen vaak ook voor nieuwe klagers oplossen. Ook is het vaak wat veel om twee keer aandacht te besteden aan dezelfde consumentenkwestie, maar Heerkens maakt het wel erg bont.

Want in een mail naar zijn klanten, met daarin de gebruikelijke excuses voor de tegenslagen in de productie van zijn ‘radicaal innovatieve, duurzame product’, stelt hij ineens dat hij slechts de helft van het aankoopbedrag gaat terugbetalen. De 63 euro ‘materiaalkosten’ die hij al zou hebben gemaakt, wil hij dus op zijn gedupeerde klanten verhalen.

Opmerkelijk is verder dat hij zijn problemen probeert af te schuiven op de Volkskrant. Hij zegt dat het artikel ertoe heeft geleid dat investeerders zich hebben teruggetrokken, waardoor het moeilijker wordt de fiets op tijd te leveren. Alsof hij na vijf jaar vertraging ineens op het punt stond de fietsen op de post te doen.

Ook stelt Heerkens dat hij een ‘duidelijke afspraak’ had met de Volkskrant, dat hij niet ‘publiekelijk gestraft’ zou worden met een artikel, als hij het geld zou terugstorten aan de klagers. Maar zulke afspraken zijn nooit gemaakt.

Een van zijn gedupeerden noemt de mail ‘op z’n zachtst gezegd’ teleurstellend. Hij mailt Heerkens: ‘Aangezien je al jaren niks hebt laten horen, is jouw geloofwaardigheid inmiddels ver te zoeken.’

Verweer

Na meerdere verzoeken, verspreid over een aantal weken, geeft GreenChamp Bikes een summiere reactie. Daarin staat dat een deel van de kopers is terugbetaald. Navraag bij de kopers leert dat zij de helft van het aankoopbedrag hebben teruggekregen.

Waarom niet het hele bedrag is terugbetaald, zegt het bedrijf niet. Ook vertelt het bedrijf niet waarom klanten misleidende informatie krijgen over vermeende publicatieafspraken met de Volkskrant.

De Volkskrant en Joris maken een slechte beurt door niet te schrijven over innovatieve start-ups die positieve aandacht verdienen’, schrijft GreenChamp Bikes verder, waarna de duurzame kernmerken van bamboe worden beschreven.

‘Wij bij GreenChamp Bikes hebben dit zeer ongelukkige hoofdstuk in onze geschiedenis afgesloten. Wij hopen dat de Volkskrant dat ook kan doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden