Economie Incassobeleid

Van het kastje naar de muur: een webhost met een digitale schandpaal

De klacht: na een betalingsachterstand van nog geen 5 euro ziet Julia Kang zichzelf door webhostingbedrijf Versio ­weggezet als een wanbetaler op haar eigen site.  

Julia Kang van Fruitjezelfgezond.nl

Een betalingsachterstand van oorspronkelijk 4,83 euro. Dat was voor webhostingbedrijf Versio genoeg om de site van Julia Kang plat te leggen en haar aan de digitale schandpaal te nagelen. Kang betaalde de rekening zodra zij wist van de achterstand, maar steggelde met Versio over de incassokosten van 40 euro, die naar haar idee onterecht zijn.

Versio, dat voor ruim 140 duizend klanten websiteruimte aanbiedt, wachtte de discussie daarover niet af, maar haalde Kangs website leeg. Wat overbleef van haar voedingssite Fruitjezelfgezond was een witte pagina met daarop de boodschap: ‘Dit domein is offline gezet wegens een openstaande betaling. (…) Na betaling zal uw domeinnaam weer bereikbaar zijn.’

Kang is onthutst dat zij is weggezet als wanbetaler. ‘Nu denken mijn klanten dat ik mij niet aan mijn betalingsverplichtingen hou. Wie wil er nou zaken doen met zo’n persoon?’

‘Uit wanhoop’ betaalde Kang de incassokosten toch. ‘Omdat ik elke dag dat mijn website uit de lucht was inkomsten verloor en mijn imago schade opliep. Maar dat zij op deze manier mijn privacy schenden is abject.’ Op de website klacht.nl staan verschillende verhalen van Versio-klanten die ontevreden zijn over het incassobeleid. Bij een man zijn zelfs dertig domeinnamen geblokkeerd vanwege een betalingsachterstand van 22 cent, beweert hij.

Kang krijgt bijval van media- en privacyadvocaat Remco Klöters van Van Kaam Advocaten. ‘Dit lijkt me een onrechtmatige daad van Versio. Bij dit soort zaken maakt een rechter altijd een afweging tussen de aantasting van de goede naam en de geleden schade aan de ene kant, en vrijheid van meningsuiting aan de andere kant. De botheid van deze actie staat niet in verhouding tot het recht je te mogen uiten, nog los van of het klopt. Dit is gewoon dwang. Ook denk ik niet dat een webhostingbedrijf zomaar sites van klanten mag kapen.’

Het is ook nog de vraag of die incassokosten terecht waren. Kang heeft naar eigen zeggen nooit een factuur gehad en al helemaal geen herinneringen of aanmaningen, behalve de laatste van het incassobureau. Ze heeft daarom voldaan aan het initiële factuurbedrag, maar vraagt Versio te bewijzen dat er aanmaningen zijn verzonden. ‘Denken ze nou echt dat ik als ondernemer een bedrag van 4,83 euro niet kan en wil betalen!?’

Verweer

Zo voortvarend als Versio voor anderen communiceert, zo gesloten is het bedrijf met betrekking tot de eigen communicatie. Het blijkt onmogelijk om contact te leggen. Een telefoonnummer ontbreekt op de website, ook de chatfunctie staat vaak uit. Op contactformulieren en mails komt tot vier keer toe geen reactie.

Laatste strohalm voor wederhoor is een contactverzoek via het incassobureau. De directeur van dat bureau staat de Volkskrant welwillend te woord en stuurt een boodschap door naar Versio. Versio laat via hem weten alleen per e-mail te communiceren. Maar mail wordt niet beantwoord.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden