Van den Ende dreigt met zaak om boek over Postcode Loterij

Joop van den Ende dreigt met juridische stappen tegen het boek De mannen van de droomfabriek over de geschiedenis van de Poscode Loterij.

Beeld anp

In het boek, dat maandag verscheen, beschrijft journaliste Ineke Holtwijk hoe het idee voor een loterij op basis van postcodes uitgroeide tot een organisatie die in de loop der jaren 7 miljard euro kon uitkeren aan goede doelen. En een organisatie die directeur Boudewijn Poelmann en zijn drie compagnons miljonair maakte.

In het boek komt ook aan de orde hoe belangrijk Joop van den Ende is geweest voor het succes van de Postcode Loterij. Een lange serie tv-programma's, van de 64.000 guldenvraag tot Koffietijd en Ik hou van Holland, maakte de loterij bekend bij het grote publiek.

Maar de Postcode Loterij is minstens even belangrijk geweest voor het succes van Van den Ende, beschrijft Holtwijk. Zijn productiebedrijf verdiende vanaf 1990 miljoenen aan de uitzendingen die hij maakte voor de Postcode Loterij. Daarnaast wist hij ook nog op andere manieren aan deze loterij te verdienen. Saillant detail is dat Van den Ende door de Postcode Loterij werd betaald voor het regelen van 'klapvee', zoals het publiek dat tijdens de uitzendingen aanwezig was binnen het productiehuis werd genoemd. Dit klapvee betaalde daarnaast zelf geld om de uitzending te mogen bijwonen.

Verantwoording

In een uitgebreide verantwoording vertelt Holtwijk hoe het schrijven van het boek haar is vergaan. De voormalig correspondent voor de Volkskrant in Latijns-Amerika werd in 2008 door Poelmann benaderd om het boek te schrijven. Hij stelde een werkbeurs van 65.000 euro ter beschikking en legde contractueel vast dat zij alle vrijheid kreeg om haar boek kon schrijven.

Omdat het archief van Poelmanns bedrijf Novamedia niet veel voorstelde, baseerde de journaliste zich grotendeels op interviews met betrokkenen. Een van de laatsten die zij sprak, in februari 2014, was Joop van den Ende. Daags na het interview stuurde zij een verslag door naar de woordvoerder van Van den Ende, die drie maanden later zegt dat hij de transcriptie herkent. Later kreeg hij de context te zien waarin de quotes werden gepresenteerd.

Daarmee leek de zaak afgekaart totdat Van den Ende eind 2014 in een brief stelde dat hij het hele manuscript wilde lezen. Holtwijk ging hier niet op in omdat zoiets nooit was afgesproken. Een advocaat dreigt dat Van den Ende in het uiterste geval naar de rechter zal stappen om elke verwijzing naar het interview te laten verwijderen.

Niet gecharmeerd

Volgens Holtwijk heeft de veranderde houding van Van den Ende alles te maken met Boudewijn Poelmann. Holtwijk liet hem eind september een eerste versie van het manuscript lezen. De baas is duidelijk niet gecharmeerd, schrijft zij. 'Boudewijn had kritiek op van alles. (...) Allerlei onderzochte feiten noemde hij 'kul' en onjuist. ' Holtwijk kreeg het manuscript vol aanpassingen terug. Tot Holtwijks verbazing had hij ook '27 quotes van anderen aangepast', zegt ze. Zij is daarmee niet akkoord gegaan.

'Het is allemaal een beetje opgeblazen', zegt de woordvoerder van Van den Ende. 'Wij behouden ons het recht voor om te procederen, maar of we dat doen zullen we pas bepalen als we het boek gelezen hebben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.