Investeren Mode

Van Chanel tot speciale sneakers: beleggen in tweedehands mode is populair

Een fotomodel poseert in december 2019 backstage, na de Chanel Metiers d’Art 2019/20 show in Parijs. Beeld EPA

Tweedehands mode-items als schoenen en horloges worden steeds vaker als toegankelijke beleggingen gezien. Ze zijn het nieuwe goud: bewaar het, bewonder het en verkoop het voor een goede prijs. Waar investeren de fijnproevers in?

1. Klassiek Chanel

Het Franse Chanel is een van de weinige modehuizen die met een klassieke en ingetogen stijl nog zoveel populariteit kan vergaren. De Chanel-stijl – een mantelpakje van tweed, een kalfsleren 2.55-tas – raakt nimmer uit de mode. De kledinglijn is nog altijd exclusief, zowel in beschikbaarheid – het wordt niet online verkocht – als in prijs. Dat maakt deze als investering aantrekkelijk, zeggen mode-experts.

Terwijl bij vele andere designermerken de prijs daalt zodra een trend voorbij is, blijft een tijdloos tenue van Chanel waardevast. ‘En na een paar jaar genieten verkoopt het goed door’, zegt ondernemer Tami Kern. Zij verkoopt met haar bedrijf KERN1 tweedehands en vintage Chanel-jassen. Vooral de jassen van het merk doen het goed.

Kern: ‘Mijn jassen zitten meestal tussen 1.500 en 2.000 euro. Dat is nog redelijk betaalbaar voor een tweedehands jas. In Parijs zijn ze een stuk duurder. De jassen uit recente collecties kosten zo’n 8.000 euro.’ En dan te bedenken dat de jassen van nu minder duurzaam zijn, omdat ze niet meer enkel uit wol maar ook uit andere stoffen bestaan. ‘Een jas van een paar decennia geleden behoudt veel beter de waarde.’

De tassen zijn minstens zo geliefd als belegging. Volgens onlineveilingbedrijf Catawiki zouden de klassieke uitvoeringen in een paar jaar tijd al een rendement van 40 procent kunnen hebben. Dat is moeilijk te bewijzen, maar een tweedehandse Boy Bag of 2.55-uitvoering gaat – mits goed onderhouden – minimaal voor dezelfde prijs over de onlinetoonbank. 

Chanel verhoogt bovendien elk jaar de prijzen; in Europa dit jaar naar verluidt met gemiddeld 7 procent. Dat betekent dat het onaantrekkelijker kan worden een nieuwe tas te kopen, terwijl voor tweedehands tassen tegelijkertijd juist meer gevraagd kan worden.

Een Rolex Daytona ter waarde van zo’n 54 duizend euro wordt tentoongesteld tijdens de Mayfair Antiques and Fine Arts Fair in 2018 te Londen. Beeld Getty

2. Exceptionele Rolex

Natuurlijk kun je in plaats van een horloge ook aandelen kopen, zegt Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches, maar er is volgens hem één groot verschil: emotie. ‘Als je iets tastbaars hebt waar je zelf ook van kunt genieten, is het altijd de investering waard.’

Lijfering is expert op het gebied van vintage horloges uit het hoge segment. Niet alleen rappers en zakenmannen dragen volgens hem graag een Patek Philippe, Rolex, Omega of Audemars Piguet. Hij heeft pas sinds vijf jaar een eigen zaak, maar heeft de interesse in uurwerken zien groeien: ‘Het zijn economisch gezien onzekere tijden. Ik heb klanten die bang zijn voor de Brexit en nu voor de zekerheid hun geld willen vastzetten in horloges. Dat is toegankelijker dan vastgoed kopen. Horloges hebben daarnaast overal dezelfde waarde en zijn makkelijk liquide te maken, makkelijker dan bijvoorbeeld kunst.’

Tom Tombeur is horlogespecialist bij online veilingbedrijf Catawiki. Ook hij ziet die ontwikkeling: ‘De laatste tien jaar is het een grote business geworden, nu is het voor veel beleggers meer dan een hobby. Ze doen daarom ook steeds beter onderzoek. Het voordeel van een horloge is onder meer het reisgemak en dat je geen opslag nodig hebt.’ Zo zijn er normaal gesproken geen extra kosten bij de douane. 

Het is een lucratieve business, en Rolex is volgens liefhebbers het merk der merken. Neem het zeldzame Rolex-model GMT 6542, dat Lijfering vier jaar geleden voor 30.000 euro verkocht en nu 104.000 euro doet. Een versie van de Rolex Daytona wordt tegenwoordig beschouwd als een cultitem. ‘Ooit werd het horloge ondergewaardeerd en stond het te koop voor 300 gulden, nu heeft het een waarde van 60 duizend euro’, zegt Lijfering.

Op veilingen brengen sommige horloges het dubbele op van de vraagprijs, denk aan de Omega Speedmaster – het eerste horloge op de maan – die het dankzij een goede marketingstrategie nog altijd goed doet. ‘Een paar duizend euro kan al voldoende zijn om in deze markt te stappen’, zegt Tombeur, die een rendement van 25 tot 30 procent op korte termijn mogelijk acht.

Een fotomodel poseert oktober 2018 in Londen met juwelen die ooit aan de Franse koningin Marie Antoinette toebehoorden, en geveild werden voor 32 miljoen euro. Beeld Getty Images

3. Wonderlijke juwelen

‘Diamonds are a girl’s best friend’, zong Marilyn Monroe. Met Jackie Kennedy had ze meer gemeen dan alleen de liefde voor de president: ze hielden beiden van weelderige pronkstukken. De juwelen die zij droegen, vertellen nu een verhaal, zegt juwelenhistoricus Martijn Akkerman. ‘Antieke juwelen zijn een ontzettend goede investering’, zegt hij. Een spectaculair voorbeeld? ‘Een druppelvormige parel die van koningin Marie-Antoinette is geweest, was getaxeerd op 1,5 tot 2 miljoen euro en werd geveild voor 32 miljoen.’

Elementen die juwelen aantrekkelijker maken? ‘De signatuur, een combinatie van smaak en status, is belangrijk', zegt Akkerman. ‘Het helpt ontzettend als een sieraad een bijzondere geschiedenis heeft en gedragen is door een historisch icoon.’ Wie ooit het horloge van Kim Kardashian ter waarde van 350.000 dollar weet te bemachtigen, heeft dubbel prijs: ook die is van Jackie Onassis geweest. ‘Maar met zulke exceptionele juwelen moet je kunnen bewijzen dat het historische verhaal klopt en dat het betreffende sieraad het enige echte is.’ 

Deze markt is zeer aan mode onderhevig. ‘Naar parels is er nu bijvoorbeeld minder vraag, omdat zoetwaterparels nu overal te koop zijn voor minder geld. Broches waren een tijd lang uit, nu hebben ze weer een opleving.’ De trends van nu zijn ‘oorhangers, goud en diamanten’. Cartier en Boucheron zijn volgens Akkerman sterke merken. ‘Maar verder is het lastig inschatten, hoor. Een diamant in een ring is niet hetzelfde als een los diamant.’ 

De Hyperdunks van Nike en Off-White, gedragen door basketballer Bam Adebayo van Miami Heat in de wedstrijd van 3 januari tegen Orlando Magic. Beeld Getty

4. Speciale sneakers

Modeproducten zijn tegenwoordig niet alleen wat waard als ze high class zijn. Ook streetwear, zoals sneakers, kan een belegging zijn. Sociale media maken het mogelijk dat in korte tijd, zelfs al vóór de lancering, een grote buzz ontstaat.

Tim Sabajo werkt voor de Nederlandse sneakerwinkel Patta. In de winkel liggen exclusieve collecties van de grote merken, maar Sabajo werkt met ze samen om ook ‘eigen’ versies van goed verkopende sneakermodellen uit te brengen. Volgens hem zijn sneakers ‘zeker goede investeringen op korte termijn’.

Yeezy, het merk van rapper Kanye West, is het bewijs dat mensen ook voor fast fashion drie dagen in de rij gaan staan. Maar Sabajo kent nog meer bijzondere voorbeelden: een paar Nike Sacai met exclusieve kleuren kost nu zo’n 1.000 euro, net als een paar schoenen dat voortkomt uit de samenwerking van Nike en Off-White. Die van Nike en kunstenaar Parra gaan zelfs voor 5.000 tot 7.000 euro. Het lijkt inderdaad een patroon te zijn: het grote sportmerk slaat de handen ineen met andere hippe ontwerpers, en de hype is er voordat de schoen er is.

‘Maar dat is niet altijd zo’, zegt Sabajo. ‘Het verschilt per schoen. Wij hebben Vans ontworpen voor de prijs van 80 euro, die werden doorverkocht voor 400. Terwijl Vans ook niet altijd aanslaan. Het blijft lastig voorspellen.’ En lastig beleggen op de lange termijn, want een hype heet niet voor niets zo en sneakers zijn bederfelijke waar. ‘Het blijft rubber. Temperatuurverschillen, zonlicht, vocht, daar raken sneakers broos van’, aldus Sabajo. ‘Je zou dan een gekoelde kast moeten hebben waar het maximaal 16 graden wordt. Ja, ik ken mensen die het hebben.’

Een klassieke Hermès-tas. Beeld Reuters

5. Historisch Hermès

Een klassieker. De Birkin-tas van Hermès – vernoemd naar de Engelse actrice Jane Birkin – is volgens kenners een van de meest begeerde tasmodellen ter wereld. Dat beaamt Stefania Filizola, modespecialist bij Catawiki: ‘Dit is een tas die in waarde kan verdubbelen, zeker wanneer die zo goed als nieuw is en met de doos en bon komt.’

Het verhaal gaat dat de destijds populaire Birkin toevalligerwijs in een vliegtuig kennismaakt met Hermès-hoofdontwerper Jean-Louis Dumas. Zij zegt op zoek te zijn naar een tas met vakken en tekent op een braakzakje het eerste ontwerp van de tas. Hij gaat nu met gemak voor 15 duizend, soms zelfs 30 duizend euro over de toonbank. De mythe is dat er jarenlange wachtlijsten bestaan en die mythe van begeerte wordt door Hermès in stand gehouden: het doet geheimzinnig over de verkoopaantallen, -momenten en -modellen.

‘De Birkin heeft een heel lange levensduur’, zegt Filizola. ‘En de tas kan gerepareerd, opgefrist en gepersonaliseerd worden.’ Ze weet van ‘tweedehands’ Birkins die nog volledig ongedragen zijn, dus bedoeld als belegging. Wel eentje waar dierenrechtenorganisaties bezwaar tegen maken. Ze wijzen erop dat in één tas twee tot drie krokodillen verwerkt zitten. De belegger weet: die kritiek is slecht voor de waarde van mijn Hermès-tas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden