Van Cees van der Hoevens droom is niets meer over

Het imperium van oud-Ahold-topman Cees van der Hoeven wordt definitief ontmanteld. US Foodservice wordt verkocht en Ahold wordt weer kruidenier....

Ahold is weer terug waar het ooit begon: het concern wil weer kruidenier zijn en niets meer dan dat. ‘We willen de loyaliteit van de klanten winnen door hen beter te kennen dan onze concurrenten doen en hen de service en producten aanbieden tegen concurrerende prijzen’, zei topman Anders Moberg maandag bij de presentatie van de nieuwe strategie.

Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet, althans niet voor Ahold. Onder Mobergs voorganger, Cees van der Hoeven, groeide Ahold uit tot een bedrijvenkoper. Van der Hoeven wilde in een razend tempo de wereld veroveren en deed de ene overname na de andere, met desastreuze gevolgen. Ahold groeide zo snel, dat de boekhouders van het concern het niet bij konden benen. In 2003 bleek dat er bij de Amerikaanse dochter US Foodservice met de boeken was geknoeid. In drie jaar tijd was de winst met 880 miljoen euro opgepompt.

Na de bekendmaking van dit nieuws stortte de koers van Ahold in. Het aandeel verloor op een dag 65 procent van zijn waarde. Van der Hoeven stapte op en oud-Ikea topman Anders Moberg moest de puinhoop opruimen.

‘We hebben de afgelopen drie jaar veel bereikt’, zei de Moberg maandag. ‘De schuldenlast van Ahold is teruggebracht van 12 naar 5 miljard euro. We hebben voor 3 miljard aan bedrijfsonderdelen verkocht en US Foodservice is weer gezond.’ Vandaar dat Ahold het, mede onder druk van de activistische aandeelhouders Centaurus en Paulson, tijd vond voor een strategische herbezinning.

Moberg rekent nu af met de erfenis van Van der Hoeven door US Foodservice te koop te zetten. De ontmanteling van het wereldrijk van Van der Hoeven is daarmee compleet. Ahold concentreert zich geheel en al op de Europese en Amerikaanse supermarkten. Het concern keert daarmee terug naar het tijdperk toen Albert Heijn – de kleinzoon van de oprichter van het concern – nog de dienst uitmaakte.

US Foodservice was een van de belangrijkste aankopen van Van der Hoeven. Ahold kocht het bedrijf (nu 29 duizend werknemers, omzet ruim 15 miljard) in 2001 voor 8 miljard gulden. Steeds meer Amerikanen aten buitenshuis, was de redenering, de groei zat dus in de toeleveranciers van restaurants en minder bij de supermarkten, en dus moest en zou er in deze business worden gestapt.

Deze logica is door de tijd ingehaald. Een bedrijf moet zich tegenwoordig concentreren op een enkele activiteit, wil het in de smaak vallen bij aandeelhouders. Grote overnames worden allang niet meer met applaus begroet.

En Ahold wil weer worden wat het ooit was. Dick Boer, de nieuwe baas van Ahold Europa, onderstreepte maandag de woorden van de oude Albert Heijn. Die zei: ‘Albert Heijn is een supermarkt waar zowel armen als rijken kunnen winkelen’.

Raad van Bestuur van supermarktconcern Ahold (vlnr) Larry Benjamin, John Rishton, topman Anders Moberg en Peter Wakkie maandag voorafgaand aan de persconferentie. Ahold verkoopt zijn Amerikaanse dochter US Foodservice, waar in het verleden op grote schaal is gefraudeerd. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden