Val van de Concorde

BIJ British Airways is 'business as usual' nog altijd het parool: de luchtvaartmaatschappij voert deze week gewoon sollicitatiegesprekken voor nieuw Concorde-personeel en gaat het interieur van de toestellen ingrijpend verbeteren....

'Business as usual', was ook de reactie van British Airways direct na de crash nabij Parijs, waarbij 113 mensen het leven verloren. De Britten zagen het eerste ongeluk uit de geschiedenis van het toestel als een uitzonderlijk incident. Voor twijfel aan de veiligheid van de Concorde was geen enkele reden. BA vloog door om zo het wankelende vertrouwen van het publiek te behouden en de Concorde-omzet op peil te houden. Die beslissing werd genomen in nauw overleg met zijn toezichthouder, de Civil Aviation Authority (CAA).

In Frankrijk waar de klap van het ongeluk uiteraard harder aankwam, leidde overleg tussen autoriteiten en vliegmaatschappij tot de omgekeerde uitkomst: de Concordes van Air France bleven aan de grond, totdat er duidelijkheid zou zijn over de ramp. Nu daar voldoende helderheid over is (een klapband leidde in negentig seconden tot gaten in de benzinetank en een onbeheersbare brand), volgt de beslissing om ook de Britse toestellen aan de grond te houden.

Voor luchtreizigers is dat verschil in beoordeling verontrustend. Dat de Britten nu van mening veranderen gebeurt niet op basis van nieuwe inzichten, want al daags na het ongeluk gold de klapband als meest plausibele verklaring. Twee vragen dringen zich op: hadden de BA-toestellen niet direct al aan de grond moeten blijven? En waarom is dat niet gebeurd?

Nationale trots en economisch belang hebben onmiskenbaar een rol gespeeld bij het in de lucht houden van de Concorde. Ook nu spelen die weer, zo valt af te leiden uit de uitlatingen van de Britse toezichthouder en de Franse transportminister. Beide benadrukken dat de maatregel die ten aanzien van het supersonische toestel is genomen, tijdelijk is. De Britse CAA is daar zeer uitgesproken over. 'We willen dat de Concorde weer vliegt', luidt het credo.

Die opstelling wekt de indruk dat de autoriteiten wat al te weinig distantie bewaren van een bedrijfstak waarop afstandelijk toezicht vereist is. Of de CAA nog in staat is de Concorde te redden, is overigens zeer de vraag. Misschien gaat het toestel wel weer vliegen, maar het zal vermoedelijk pijnlijk leeg zijn aan boord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden