Vaker compensatie na vertraagde vlucht

Vliegtuigpassagiers die compensatie eisen na een ernstig vertraagde of geannuleerde vlucht hebben donderdag een steuntje in de rug gekregen van het Europese Hof van Justitie. Luchtvaartmaatschappijen die claims afwijzen beroepen zich vaak ten onrechte op 'buitengewone omstandigheid' als de vertraging of annulering door een technisch probleem is ontstaan.

Reizigers in de vertrekhal van Schiphol. Beeld ANP

Met dat oordeel, in een slepende procedure van de Nederlandse passagier Corina van der Lans tegen de KLM, bevestigt het hoogste Europese rechtscollege dat luchtvaartmaatschappijen alleen in uitzonderlijke gevallen een technisch defect mogen afdoen als 'onverwachte gebeurtenis'. Bijvoorbeeld wanneer een technisch probleem is ontstaan door sabotage of als er sprake is van een verborgen fabricagefout.

Luchtvaartmaatschappijen moeten volgens een Europese verordening schadeclaims honoreren bij langdurige vertraging (meer dan drie uur) of annulering, behalve in geval van overmacht (weersomstandigheden, staking door verkeersleiders). Het recht op compensatie bestaat al sinds 2004, maar maatschappijen proberen vaak onder de verplichting uit te komen. In zo'n 40 procent van de gevallen voeren ze onvoorziene technische problemen ter verdediging aan.

Afhankelijk van de duur van de vertraging kan een vergoeding oplopen tot 600 euro. Van der Lans liep in 2009 bij een KLM-vlucht van Quito naar Amsterdam 29 uur vertraging op. Onder meer omdat er een mankement was aan het brandstofsysteem en er vanuit Amsterdam materieel moest worden ingevlogen voor de reparatie.

Principiële betekenis

Volgens bureaus die claimende passagiers bijstaan is het arrest van het Europese Hof van grote principiële betekenis. Lotte van 't Klooster van EU Claim: 'In Engeland zijn alle rechtszaken stilgelegd in afwachting van dit oordeel.'

'Het is voor het eerst dat het hoogste rechtscollege zich zo duidelijk uitspreekt over hoe we technische problemen en buitengewone omstandigheden moeten interpreteren', zegt Tom van Bokhoven van Green Claim.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 10 procent van de passagiers bekend is met de mogelijkheid om schadevergoeding te krijgen bij langdurige vertraging of annulering. 'En daar weer een fractie van dient daadwerkelijk een claim in', zegt Van Bokhoven. Van de claims die via zijn bureau worden ingediend wijzen de maatschappijen driekwart af. 'Als het dan alsnog tot een juridische procedure komt, wordt de passagier in 98 procent van de gevallen in het gelijk gesteld, ook wanneer het technische problemen betreft.'

Met het arrest van donderdag reageerde het Europese hof op een vraag van de rechtbank van Amsterdam. Die moet uiteindelijk uitspraak doen in de zaak die Corina van der Lans tegen de KLM heeft aangespannen. KLM wacht die uitspraak af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden