Vakbondsleden zonder petjes, toeters en bellen

Een goedkoper lidmaatschap, een uitgekleed servicepakket en communicatie via internet. Zo hoopt de vakbeweging aansluiting te zoeken bij de jonge werknemers....

Geen schelle toeters, protestsjaaltjes en petjes met leuzen meer, zegtJacques Teuwen, voorzitter van vakbond De Unie.

De tijd dat de oudere werknemer met zijn bierbuik de barricades beklimtis bijna voorbij, beaamt René Paas, CNV-voorzitter.

Het is tijd voor meer maatwerk, voegt CNV Dienstenbond-bestuurder Harry Gerding toe.

Eindelijk hebben de vakbonden het door, reageert vakbond-specialist AdNagelkerke van de Universiteit van Tilburg. 'Het is hoog tijd dat devakbeweging moderniseert. Ze moeten zich afvragen wat ze kunnentoevoegen.'

Vandaag maakt CNV Dienstenbond bekend dat de bond vanaf april een nieuwsoort lidmaatschap introduceert, het zogenaamde digitale lidmaatschap. Hetis goedkoper, de service beperkt zich tot het digitaal verstrekken vaninformatie en het beantwoorden van vragen. Vergaderingen in de rokerigezaaltjes over de af te sluiten CAO's maken plaats voor discussies enstemmingen via internet.

Nu kunnen alleen uitzendkrachten nog lid worden van CNV Digileden. Maarmocht dit een succes worden, dan zullen ook andere onderdelen van de CNVDienstenbond dergelijke constructies overwegen, zegt Gerding. Daarmeevolgt het CNV in de voetsporen van de Internetvakbond - die in maart onlinegaat - en het AVV dat sinds oktober bestaat en inmiddels 1900 leden heeft.

Hoog tijd, reageert Nagelkerke. 'De vakbond raakt in de huidige vorm uit de tijd. Nog maar 20 procent van de zeven miljoen werkende Nederlandersis lid. Ik ben verbaasd dat de FNV nog niets heeft ondernomen.' De nieuwe,jonge generatie wil meer maatwerk, zeggenschap en resultaat, is zijndevies. 'Sommigen hebben behoefte aan rechtsbijstand, anderen willen meerhulp bij carrièreplanning of op een eenvoudige manier stemmen over deCAO.'

Reden voor het CNV om sinds kort te investeren in marketing. 'We wetennu dat er drie soorten leden zijn', licht voorzitter Paas toe. De grootstegroep zijn de traditionele leden, ofwel de babyboomers die zichaangetrokken voelen tot het christelijke, sociale karakater van devakbond.

De tweede groep zijn de hoger opgeleiden die uit idealisme lid worden.'Dit is een moeilijke groep om tevreden te houden. Zij zien ons als eensoort maatschappelijke Greenpeace. Zelf hebben ze geen tijd om in eenbootje te strijden voor hun idealen. Dat moeten wij doen.'

En tot slot heb je de consumenten. 'Dit zijn de twintigers endertigers. Zij zijn hun hele leven al als consument benaderd. Zij willenzien wat het hen oplevert', concludeert Paas, wijzend op de hulp diereguliere leden krijgen bij juridische arbeidsconflicten. 'We gaan nubenadrukken dat een lidmaatschap bij ons goedkoper is dan eenrechtsbijstandverzekering.'

Vakbonden moeten zich dan ook veel meer richten op het individu enzich onderscheiden, adviseert Nagelkerke. Zeker nu de competitie op deCAO-markt toeneemt. Vroeger waren FNV en CNV degenen die CAO's afsloten.'Inmiddels azen ook De Unie, het AVV en allerlei andere kleine bondjes opeen plekje aan de onderhandelingstafel.'

Concurrentie op prijs en dienstenpakket is dan ook een logisch gevolg,vindt Nagelkerke.

Maar hoe moet het dan met de stakingskas die de bonden spekken om groteacties te organiseren? De AVV erkent dat stakingen financieel niet haalbaarzijn bij een jaarlijks tientje. Ach, relativeert voorzitter Jacques Teuwenvan De Unie en oprichter van de Internetvakbond. 'Een e-mail bombardementkan ook effectief zijn. Trouwens, stakingen passen niet meer bij de huidigeinternetgeneratie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden