V&D Schoolcampus keert terug bij Albert Heijn: 'Bruna en Primera gaan dit voelen'

Een van de succesvolste concepten van wijlen V&D keert terug bij Albert Heijn: de Schoolcampus. Agenda's, kaftpapier en schrijfgerei voor schooljaar 2017-2018 liggen vanaf eind juni als vanouds tien weken in een speciale schoolhoek, maar dan in de supermarkt.

Een schoolcampus van de V&D in de Kalvertoren. Beeld Guus Dubbelman/de Volkskrant
Een schoolcampus van de V&D in de Kalvertoren.Beeld Guus Dubbelman/de Volkskrant

Het assortiment wordt bijna net zo groot als vroeger in de V&D, maar beslaat straks een veel kleinere oppervlakte. Dat vertelt Ronald van Zetten, een van de eigenaren van de merknaam Schoolcampus. 'Het wordt wel een andere ervaring, ja. Ouderwets ronddwalen is er niet meer bij.'

Volgens Van Zetten krijgt de schoolhoek geen afgesloten ruimte in de supermarkt, maar gaat Albert Heijn er alles aan doen om de oude romantiek van de Schoolcampus te doen herleven. 'Met het oude logo natuurlijk, maar ook met sfeermateriaal als posters en vlaggen. We willen echt dat scholieren hier speciaal voor naar Albert Heijn komen en dat zij niet alleen schoolspullen in hun mandje gooien tijdens het boodschappen doen.'

Hoeveel supermarkten een schoolcampus krijgen wil Albert Heijn uit concurrentieoverwegingen niet zeggen. Volgens een woordvoerder zijn dit grotere vestigingen, maar wel meer winkels dan alleen Albert Heijn XL's.

Agenda's komen wel in bijna alle winkels te liggen, al vanaf aanstaande maandag. Daarbij gaat het om 900 van de 965 AH-supermarkten. De keuze hangt van de winkelgrootte af. 'In sommige winkels komen losse schappen met achttien verschillende agenda's, in andere winkels zijn dit er veel meer.'

Krachtige positie

Hoogleraar e-retail Cor Molenaar (Erasmus Universiteit) noemt de samenwerking tussen Schoolcampus en Albert Heijn een goed idee. 'Het was voor kinderen altijd een feestje om naar V&D te gaan en daar uren te mijmeren over de agenda die ze wilden hebben. Straks lopen diezelfde kinderen met een blij gevoel de Albert Heijn in, en blije mensen kopen meer. Dus ook andere supermarktspullen.'

Ook hoogleraar Kitty Koelemeijer (Nyenrode) vindt het een verstandige zet van Albert Heijn. 'De markt voor schoolspullen is echt een seizoensmarkt, maar in die korte periode verdienen bedrijven er toch veel geld mee: zo'n 60 miljoen euro. Daarnaast kopen veel scholieren hun eigen agenda en is de supermarkt een laagdrempelige plek. Daar zijn ze toch al vaak, voor snoep of broodjes.'

Toen warenhuis V&D vorig jaar ter ziele ging, betaalden Ronald van Zetten, Roland Kahn en Jaco Scheffers een half miljoen voor de merken van V&D, waaronder dus Schoolcampus. Albert Heijn betaalt hun om Schoolcampusspullen onder die noemer te mogen verkopen, aldus Van Zetten. 'AH betaalt ons voor de licentie, maar de omzet is voor hen.'

Agenda's, kaftpapier en schrijfgerei voor schooljaar 2017-2018 liggen vanaf eind juni als vanouds tien weken in een speciale schoolhoek, maar dan in de supermarkt. Beeld Guus Dubbelman/de Volkskrant
Agenda's, kaftpapier en schrijfgerei voor schooljaar 2017-2018 liggen vanaf eind juni als vanouds tien weken in een speciale schoolhoek, maar dan in de supermarkt.Beeld Guus Dubbelman/de Volkskrant

Blokker, Bruna en Primera

Dat de HEMA met een eigen campus in het gat sprong toen V&D verdween - en hier nu goed aan verdient - hoeft Albert Heijn niet dwars te zitten, denkt hoogleraar Molenaar. 'Schoolcampus van V&D en Albert Heijn hebben samen een heel krachtige positie. De HEMA zal een geduchte concurrent zijn, maar gaat het ook lastig krijgen om ertussen te komen.'

Hoogleraar Koelemeijer twijfelt of de HEMA zich echt zorgen moet maken. 'Natuurlijk gaat Albert Heijn een stuk van de markt inpikken, absoluut. Maar de HEMA heeft een eigen design, dat liefhebbers zullen blijven kopen.' De HEMA is echter niet de enige partij die na het faillissement van V&D vol op schoolspullen heeft ingezet, zegt Koelemeijer. 'Ook Blokker, Bruna en Primera hebben deze producten groot ingekocht. Vooral zij gaan dit voelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden