V&D maakt doorstart en keert terug als webwinkel

V&D zal als een feniks uit de as herrijzen - eerst als internetwinkel maar later mogelijk ook als echte winkel of warenhuis.

De vestiging van V&D in Hilversum.Beeld anp

Ondernemer Ronald Kahn van de Coolcat-keten heeft samen met twee compagnons de merknaam gekocht en wil daarmee een herstart maken Kahn die begin dit jaar al aasde op een overname van de keten die toen nog in surséance verkeerde, gaat echter niet overhaast te werk gaan. 'We gaan voor de langzame euro, niet voor de snelle stuiver', zo zegt hij.

Hij zegt dat de keten stapje voor stapje zal worden opgebouwd. 'V&D zette online voor 80 miljoen euro om. Als wij daar in ons eerste jaar een kwart van halen ben ik al tevreden.'

Dagelijkse leiding

Een van de compagnons van Kahn is voormalig HEMA-directeur Ronald van Zetten. Hij krijgt de dagelijkse leiding. De andere compagnon is Jaco Scheffers, een collega van Kahn bij zijn houdstermaatschappij Cool Investments. Het drietal heeft de nieuwe onderneming Retail Ventures opgericht dat behalve de merknamen (naast V&D ook Schoolcampus, Soho, Liv en Prijzencircus) de domeinnamen, de intellectueel eigendomrechten, de leverancier- en klantenbestanden gekocht van de curatoren die het faillissement van V&D afwikkelen.

Ze willen niet zeggen hoe veel daarvoor is betaald. Mogelijk is dit een miljoen euro. Andere ondernemers zeggen enkele tonnen te hebben geboden. 'Het nieuwe V&D', zoals de kopers het noemen, zal samen met de belangrijkste leveranciers van de voormalige warenhuisketen een aantrekkelijke propositie voor de Nederlandse consument ontwikkelen. Het zwaartepunt zal hierbij in eerste instantie komen te liggen op '2020 Online Retail'.

Van Zetten: 'Ik ben blij en trots dat ik, samen met mijn collega-ondernemers het roemruchte merk V&D en alles wat daarbij hoort een 'nieuw leven mag helpen geven. We zijn vol plannen om V&D weer een sterk en gezond merk van alle Nederlandse consumenten te maken. In eerste instantie online, maar op termijn wellicht ook weer in het Nederlandse straatbeeld.'

Wat ging er mis rondom de doorstart?

Als op 11 februari 2016 het Canadese concern Hudson's Bay doelbewust de publiciteit zoekt, betekent dat het einde voor V&D. Alle rust en vertrouwen die nodig waren voor een doorstart zijn in één keer weg. Lees hier het artikel. (+)

Troostprijs

Kahn opende zijn eerste Cool Cat in 1979 in Amsterdam. Sindsdien is het uitgegroeid tot een keten van 130 winkels. Kahn heeft daar andere ketens als America Today, Sapph en MS Mode bijgevoegd die zijn ondergebracht in zijn mode-imperium Cool Investments.

Begin dit jaar had hij een plan om een doorstart te maken met 45 van de 62 bestaande warenhuizen. Maar het overleg met de curatoren strandde door de eisen van de ING en problemen met de eigenaren van de panden. ING eiste dat hij meer eigen geld in de nieuwe onderneming zou steken. De verhuurders wilden te weinig inleveren op de huurprijs.

Kahn wil met de overname van de merknaam niet spreken van een troostprijs. 'Ik kan beter spreken van een hoofdprijs. We kunnen alles doen wat we willen. Maar dit keer hoeven we niets.' Hij hoeft dit keer geen panden en personeel over te nemen, wat de operatie veel minder complex maakt. Het streven is erop gericht om de webwinkel van 'het Nieuwe V&D' zo snel mogelijk 'live' te hebben voor de Nederlandse consument. Maar een streefdatum kan Kahn niet noemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden