V & D is te koop, maar nog niet af

Het gaat weer iets beter met V & D, dat lang kampte met een stoffig imago. Eigenaar Maxeda haalde de bezem erdoor, maar wil V & D nu verkopen....

Vorig jaar was de bedrijfskasstroom van warenhuisketen V & D voor het eerst in tijden positief. De cijfers zijn zo marginaal dat moederbedrijf Maxeda, een investeringsmaatschappij, ze niet openbaar maakt. ‘De winst van vorig jaar was geen megabedrag’, erkent marketingdirecteur Roland Tabor van V & D. ‘Maar het was toch een historisch moment.’

Want V & D, dat zichzelf als ‘inspirerend en gezellig’ typeert, kampte jarenlang met een stoffig, verouderd imago. Consumenten liepen niet meer warm voor grote, degelijke warenhuizen. Onder het bewind van Maxeda, eigenaar sinds 2006, ging de bezem erdoor. Deze zomer ondergaan de laatste van de 62 winkels een verbouwing, het logo is veranderd, de nadruk ligt op jeugdige mode en het aantal merken werd uitgebreid van circa 300 naar 3500. Tabor: ‘We voeren nu merken als Blond, Mango en Sapph Lingerie. Geen enkele keten in het middensegment van de markt heeft zoveel aanbod als wij.’

Maxeda wil V & D verkopen, samen met andere dochters De Bijenkorf, Hunkemöller en M & S Mode. Vermoedelijk wordt V & D apart verkocht. ‘Als ze eerst V & D eruit halen, is dat een voordeel wanneer ze vervolgens de andere drie aan één partij verkopen’, aldus Huib Lubbers, directeur van het Retail Management Center. ‘Voor V & D kan het ook goed zijn, want die botst nu erg tegen de Bijenkorf aan en heeft nooit erg geprofiteerd van deze formule.’

Lubbers aarzelt of hij klanten positief zou adviseren over een koop van de warenhuisketen. ‘Ik betwijfel of de nieuwe positionering heeft bijgedragen aan een beter bedrijfsrendement. Als Maxeda zegt: V & D heeft het in 2009 goed gedaan, dan is dat nogal contrair aan de marktontwikkeling. De groei verwacht ik meer in rendement dan in omzet.’

Het bedrijf heeft een reddingsboei: het succesvolle restaurant La Place. ‘Een fantastische formule’, vindt Jan-Willem Bastijn, directeur van de Nederlandse vestiging van bedrijfsmakelaar Cushman & Wakefield. ‘Voor 15 euro kun je je daar met prima producten helemaal vol eten, echt typisch Hollands.’ Maar het succes van La Place heeft ook iets ongemakkelijks, vindt retailkenner Lubbers. ‘Het is vreemd als een warenhuis voor een groot deel van zijn omzet afhankelijk is van een horecaformule.’

Als winkelketen in het middensegment van de markt bekleedt V & D een lastige positie. Het bedrijf zit klem tussen de chiquere Bijenkorf en de goedkopere Hema. ‘De afgelopen vijf jaar was het middensegment geen gelukkige positie’, zegt Lubbers. ‘Consumenten willen een duidelijke keuze: ga je voor merken en uitstraling, of voor prijzen en eenvoud?’

Toch zijn er warenhuizen in het middensegment, zoals het Engelse Selfridges of het Nederlandse C & A, die het na een restyling goed doen. Bastijn schat de toekomst van V & D positief in. ‘Ze hebben een enorme naamsbekendheid en hun nieuwe format doet het prima. Een paar jaar geleden dreigden ze de jeugd kwijt te raken. Dat is nu niet meer zo.’

Een sterk visitekaartje voor mogelijke kopers zijn de locaties van V & D, zegt Bastijn. ‘V & D zit op topplekken in de binnensteden. De koper van het format koopt ook de huurcontracten. Als V & D weggaat, kun je daar eventueel ook iets anders mee doen.’

Een koper moet bereid zijn de handen uit de mouwen te steken. ‘Het zou iemand moeten zijn die beseft dat V & D nog niet af is’, aldus Bastijn. ‘Dat kan een buitenlands private equityfonds zijn, maar ook Nederlandse investeerders, want V & D is een Hollands icoon.’

Lubbers hoopt op een partij die bereid is het bedrijf nadrukkelijker te positioneren, eventueel via een naamsverandering. ‘Een investeerder met geld, misschien met kennis van buitenlandse warenhuizen, die zou V & D een nieuw smoel kunnen geven.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden