Uw volgende nieuwe auto wordt elektrisch

Het lijkt misschien niet op te schieten met elektrisch rijden, maar het gaat straks echt los.

Beeld Hilde Harshagen

Een heuglijk feitje, vorige maand, dat op bescheiden wijze werd gevierd: half november ging in Nederland de honderdduizendste elektrische auto de weg op. Nederland behoort dankzij het gunstige belastingklimaat tot de elektrische topvijf van de wereld, aldus een trotse minister Kamp. Alleen was het wel een beetje een sjoemelfeestje: de meeste van deze auto's hebben ook nog een brandstofmotor - het zijn dus hybrides. Er zijn nog maar 12 duizend volledig elektrische auto's in Nederland. Een schijntje vergeleken met het kleine half miljoen nieuwe auto's dat jaarlijks wordt verkocht.

S-curve

Het nieuwtje leidde tot sombere beschouwingen. Het zijn er nog maar weinig en de veranderende belastingmaatregelen doen elektrisch geen goed. De komende vier jaar komen er daardoor maar 10 duizend nieuwe elektrische auto's bij, berekende Bovag. Zo lekker gaat het dus niet.

Het tegendeel is waar, zeggen technologievorsers. We staan aan het begin van de S-curve die elke technologische omwenteling kent. Nieuwe technologie wordt eerst opgepikt door een klein groepje koopkrachtige enthousiastelingen.

Wat hebben we geleerd in 2016?

Het mag dan het jaar van de post-truth zijn geweest, het jaar waarin feiten ondergeschikt leken aan meningen, emoties en flauwekul, maar 2016 heeft ons ook nieuwe inzichten opgeleverd. Dat we gedijen bij minder prikkels bijvoorbeeld, dat oude rockers nooit doodgaan, dat 0 glazen alcohol beter is dan welk ander getal ook en nog 15 andere superinteressante lessen, die we hier allemaal voor u op een rijtje hebben gezet.

Een tijdlang zal het erop lijken dat de noviteit maar weinig weerklank vindt. Tot er iets in de omstandigheden verandert waardoor ogenschijnlijk zomaar steeds meer mensen het product aanschaffen. Daardoor dalen de kosten en kunnen nog meer mensen het product aanschaffen, waarop de verkoop explodeert.

Beroemd is de vergelijking van twee foto's die begin vorige eeuw genomen zijn in New York tijdens de Paasparade. Op de eerste uit 1900 zien we Fifth Avenue vol paarden, en één auto. Dertien jaar later zijn op een vergelijkbare foto alleen nog maar auto's te zien, en één paard. In ruim een decennium had de auto de rol van het paard overgenomen, tenminste in de grote stad.

Neus op de feiten

Hetzelfde gebeurde bij de opkomst van de radio, de televisie, de mobiele telefoon. Ineens waren deze nieuwe producten alomtegenwoordig. Ook een patroon: insiders onderschatten nieuwe technologieën. Denk aan Kodak. Aan Nokia. Aan Volkswagen.

Bij VW in Wolfsburg dachten ze tot halverwege vorig jaar dat ze met de stokoude dieseltechnologie nog jaren voort konden. Dieselgate drukte het concern met de neus op de feiten en het roer werd omgegooid. Vanaf 2020, denkt topman Matthias Müller nu, is een Golf diesel net zo duur als een elektrische. En dan gaat het los. Want per kilometer is de elektrische auto veel goedkoper: 'brandstof' is goedkoper en wordt efficiënter gebruikt, en er is minder onderhoud nodig. Een gewone auto heeft ongeveer tweeduizend bewegende delen, een elektrische Nissan Leaf heeft er een stuk of tien, inclusief stuur en wielen.

Dus? Zodra het realistische bereik boven de 300 kilometer komt en de prijs onder de 30 duizend euro is gedaald, explodeert elektrisch. Een auto als de Hyundai Ioniq heeft dat punt al bijna bereikt en er komt een reeks vergelijkbare auto's aan. De grootste bottleneck wordt straks of aan de enorme vraag naar accu's kan worden voldaan. Als dat lukt, is uw volgende nieuwe auto een elektrische.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden