United wordt met Continental grootste

amsterdam De twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines en Continental Airlines gaan fuseren. Als de fusie wordt goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten ontstaat de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld....

Maandag kondigden de twee maatschappijen hun plannen aan. Het nieuwe concern gaat verder onder de naam United Airlines en blijft gevestigd in Chicago, maar gaat wel de kleur en het logo van het kleinere Continental voeren.

Volgens luchtvaartdeskundigen is de fusie een ‘logische stap’ in de aanhoudende consolidatiegolf in de luchtvaartindustrie als gevolg van slechte prestaties. ‘Het is goed voor alle luchtvaartmaatschappijen wanneer er gezocht wordt naar netwerkvoordelen. Met minder spelers op de routes hoeft er minder op prijs te worden geconcurreerd’, aldus analist Thijs Berkelder van Petercam.

Met de fusie – of volgens kenners feitelijk een overname door United – is een bedrag van 3,2 miljard dollar gemoeid. Aandeelhouders van United krijgen 55 procent van het belang in het nieuwe concern, aandeelhouders van Continental 45 procent. De aandeelhouders moeten nog instemmen met de fusie die eind dit jaar haar beslag moet krijgen.

De twee luchtvaartmaatschappijen zouden in 2009 een gezamenlijke omzet van 29 miljard dollar (21,9 miljard euro) hebben behaald. Op dit moment is de luchtvaartcombinatie Air France-KLM de grootste speler ter wereld met een omzet van 23 miljard euro. De Amerikaanse bedrijven verwachten echter in 2013 synergievoordelen en kostenbesparingen te behalen ter waarde van 1 à 1,2 miljard dollar en de Europese concurrent naar de tweede plaats te verdrijven.

United, dat vorig jaar een nettoverlies leed van 651 miljoen dollar, was al langer op zoek naar een partner. Eerdere gesprekken met Continental en US Airways ketsten echter af. Volgens vervoerseconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam zijn de kaarten nu anders geschud omdat Continental twee jaar geleden de SkyTeam-alliantie – de twee na grootste alliantie van internationaal samenwerkende luchtvaartbedrijven ter wereld waar ook Air France-KLM deel van uitmaakt – heeft verruild voor de Star Alliance.

In dit grootste wereldwijde netwerk zitten onder meer Lufthansa en fusiepartner United Airlines. ‘Het is logisch vooral binnen je eigen alliantie netwerkvoordelen te zoeken’, aldus de Wit. Zo kan van een aantal routes de concurrentie worden verdreven, terwijl op andere routes schaalvoordelen zijn te behalen. ‘Denk aan onderhoud van de vliegtuigen, het inzetten van grotere toestellen en het samenvoegen van verkooppunten’, aldus De Wit.

Voor de consument pakken die synergievoordelen niet altijd even gunstig uit. De Wit wijst op de consequenties voor Schiphol toen Continental uit het SkyTeamnetwerk stapte.‘Er zijn nu minder rechtstreekse verbindingen naar Chicago bijvoorbeeld.’

De voorgenomen fusie volgt na de overname door Delta Airlines van het kleinere Northwest Airlines – de SkyTeampartner van Air France-KLM – in 2009. Ook voor deze fusie is toestemming nodig van de Amerikaanse en de Europese mededingingsautoriteiten. Dit laatste vanwege de mogelijke consequenties voor intercontinentale verbindingen. Per route zal worden beoordeeld of geen monopolieposities zullen worden ingenomen.

Op de beurzen reageerden beleggers nauwelijks op de verwachte overname. United moest iets inleveren op de Nasdaq en Continental kon een kleine koerswinst noteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden