United Airlines verjaagt schuldeisers

United Airlines, na American Airlines de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, heeft maandag uitstel van betaling aangevraagd. Ze deed, zoals verwacht, een beroep op hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving, dat onder meer bescherming biedt tegen schuldeisers....

Van onze verslaggever

Het vluchtschema van de maatschappij blijft intact. Dat is te danken aan een overbruggingskrediet van 1,5 miljard dollar waarover met enkele banken overeenstemming is bereikt. Vorige week wezen de Amerikaanse autoriteiten een ondernemingsplan nog af. Daarmee liep de maatschappij een overheidsgarantie van 1,8 miljard dollar mis.

United Airlines mikt erop over anderhalf jaar uit de surseance te kunnen komen en dan in afgeslankte vorm door te kunnen draaien. De maatschappij lijdt per dag miljoenen dollars verlies. Ze heeft een totale schuld van 4 miljard dollar.

Dagelijks verzorgt de maatschappij over de hele wereld meer dan 1800 vluchten. Vanuit Amsterdam vliegen de toestellen naar Washington DC en Chicago. United heeft nadrukkelijk laten weten dat alle vluchten normaal zullen worden uitgevoerd zolang de surseance loopt.

De samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen blijft bestaan, ook in de zogenoemde Star Alliance. Dat is een samenwerkingsverband tussen twaalf maatschappijen, waaronder Lufthansa, All Nippon Airways, SAS en Air Canada.

Topman Glenn Tilton zei tegen zijn personeel dat hard ingrijpen noodzakelijk is. Dat zal nog moeilijk worden want de 80 duizend werknemers hebben een belangrijke stem. Ze bezitten 55 procent van de aandelen. Ze kregen deze meerderheid in 1994 in ruil voor een deel van hun salaris.

Surseance betekent niet per definitie het einde. Luchtvaartmaatschappij Trans World Airlines (TWA) vroeg drie keer surseance aan voor ze begin vorig jaar werd verkocht aan American Airlines. Continental moest ook twee keer een beroep doen op chapter 11, de laatste keer begin jaren negentig.

Beleggers hebben weinig vertrouwen in de surseance-aanvraag. Tijdens de voorbeurshandel in New York daalde het aandeel United Airlines maandag tot 55 dollarcent. Vrijdag stond de koers op 93 cent. Ooit was een aandeel bijna 100 dollar waard.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden