United Airlines op de Hollandse toer: gratis stroopwafels

United Airlines, een van 's werelds grootste luchtvaartmaatschappijen, gaat op de Nederlandse toer. Vanaf februari krijgen passagiers op talloze ochtendvluchten stroopwafels geserveerd. Het is voor het eerst sinds 2008 dat het Amerikaanse United passagiers weer gratis snacks geeft. 'Een klein beetje caramelzaligheid tussen krokante wafels', zo roemt United de stroopwafel.

Vliegtuigen van United en de maatschappij Continental, die is overgenomen door United Airlines. Met de stroopwafels en andere gratis snacks hoopt United meer klanten aan te trekken. Beeld reuters

Met stroopwafels en andere gratis snacks wil United tegemoet komen aan de wensen van passagiers. De nieuwe topman Oscar Munoz hoopt de maatschappij zo aantrekkelijker maken in de concurrentieslag met Delta en American Airlines.

Munoz, die in september aantrad, heeft plechtig beloofd voortaan beter te luisteren naar de wensen van de klanten. United is gemeten naar het aantal bestemmingen 's werelds grootste maatschappij. 'Een ontbijtsnack', zo kwalificeert de luchtvaartmaatschappij in een enthousiaste verklaring de oer-Hollandse stroopwafel van het Brabantse bedrijf Daelmans in Oss. 'Het gaat perfect samen met koffie of thee.'

Pardon? De 'oubollige' stroopwafel? Op Amerikaanse vluchten? In Oss kunnen ze hun geluk niet op over de megastroopwafeldeal. Want het is een miljoenenorder waar menig concurrent in stroopwafelland stikjaloers op zou zijn. 'We zijn apetrots dat ze voor ons hebben gekozen', zegt directeur Thijmen Peter de With van Daelmans.

Symboliek speelde ook een rol bij de keuze voor Nederland. United koos de ouderwetse stroopwafel uit omdat het koekje volgens het bedrijf heel goed bewijst hoe internationaal de maatschappij anno 2015 is. Het bedrijf vliegt dagelijks naar 352 luchthavens in zes werelddelen. 'Het is een knipoog naar onze aanwezigheid wereldwijd', zegt vicepresident voedselzaken Jimmy Samartzis over de stroopwafel. 'Ze vormen een extra service die onze medewerkers graag willen geven.'

United Airlines heeft de Hollandse stroopwafel ontdekt. Hoeveel miljoenen stroopwafels fabrikant Daelmans jaarlijks moet gaan leveren, wil het bedrijf niet zeggen. Beeld United Airlines

Impopulaire maatregel

De stroopwafels worden uitgedeeld tot 09.45 uur op de vluchten in Noord-Amerika en de meeste vluchten in Zuid-Amerika. In een video adviseert United de passagiers, op aanraden van Daelmans, om de stroopwafel lekker twee minuten warm te laten worden boven op een kopje koffie of thee.

Daelmans, dat sinds 1909 bestaat, is beslist niet bescheiden en noemt zijn stroopwafel 'de beste en lekkerste ter wereld'. De stroopwafelorder van United is een flinke klapper voor het bedrijf. Daelmans verkoopt alleen al in Nederland jaarlijks 22 miljoen zakjes stroopwafels. Dagelijks bakt het 'een paar miljoen' verse stroopwafels.

Hoeveel het bedrijf gaat verdienen aan de Amerikaanse opdracht, wil De With (52) niet zeggen. Dat is gevoelige informatie. United kwam bij Daelmans terecht omdat het de grootste is in Nederland en actief is in de VS. De With: 'Het is mooi om te zien dat een bedrijf als United kiest voor een oerhollands kwaliteitsprodukt'.

United is bij de keuze voor de stroopwafel als gratis snack overigens niet over één nacht ijs gegaan en heeft het Nederlandse koekje uitgebreid getest. Maar of de passagiers de Brabantse stroopwafel ook lekker zullen vinden, zal in februari duidelijk moeten worden. Met name de Amerikanen zijn op reis hun zoutige pretzels gewend. De With: 'Daar maak ik mij helemaal geen zorgen over. Ook Amerikanen, zo is onze ervaring inmiddels, vinden de stroopwafel héél lekker. De combinatie is goed: een ochtendvlucht, koffie of thee en de stroopwafel.'

Op de vluchten na 09.45 uur zullen voortaan onder andere Aziatische snacks en minipretzels gratis worden aangeboden. United voert jaarlijks zo'n twee miljoen vluchten uit wereldwijd met in totaal 138 miljoen passagiers.

Het aanbieden van stroopwafels en andere gratis snacks is een forse koerswijziging van de maatschappij. Met de kop 'De gratis snacks zijn terug' boven het persbericht, draaide het bedrijf een zeven jaar oude maatregel terug die zeer impopulair was bij de passagiers.

United, die diverse malen bijna failliet was, stopte met de gratis snacks in 2008 om kosten te besparen. 'We letten weer op de grote en kleine dingen die onze klanten ter harte gaan en die bepalen hoe ze hun vlucht ervaren', aldus Samartzis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden