Unilever ziet omzet en winst dalen

Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft in het eerste kwartaal een lagere omzet geboekt dan een jaar eerder. Analisten hadden gerekend op een hogere omzet dankzij hogere verkoopprijzen. De volumes daalden met 1,8 procent, aldus Unilever donderdag.

Het concern onthield zich zoals verwacht van het geven van een prognose voor het hele jaar.

In totaal verkocht Unilever, bekend van merken als Dove, Ola en Unox, voor 9,505 miljard euro aan producten. Dat is 1 procent minder dan een jaar eerder. Analisten hadden gerekend op een omzet van 9,64 miljard euro.

De onderliggende omzetgroei kwam in de eerste drie maanden uit op 4,8 procent. Het gaat om de groei tegen constante wisselkoersen en exclusief aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen. Analisten rekenden op een percentage van 3,9. De operationele winst kwam uit op 1,23 miljard euro tegen 1,82 miljard euro een jaar eerder. Dat lag in lijn met de verwachting van analisten.

Huismerkartikelen
Met name in West-Europa heeft Unilever last van consumenten die de veelal duurdere Unilever-producten omruilen voor goedkopere (huismerk)artikelen. Maar ook in de opkomende markten daalden de volumes licht. Deze konden echter gecompenseerd worden met hogere prijzen.

Paul Polman, die sinds januari de scepter zwaait bij Unilever, zei in de persverklaring dat het bedrijf ‘goede vorderingen heeft gemaakt om de volumegroei een nieuwe impuls te geven’. Onder Polmans leiding zal het concern komend jaar fors inzetten om grotere volumes te behalen. Het bedrijf wil zich niet meer vastpinnen op financiële doelstellingen.

Unilever zal in het lopende tweede kwartaal het tempo van innovaties opvoeren en meer ondersteuning geven aan de merken. Dat moet leiden tot hogere volumes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden