Unilever zag vorig jaar winst en omzet stevig groeien

Unilever heeft in 2012 zowel de omzet als winst stevig zien groeien. Ook in het vierde kwartaal boekte de producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten een flinke groei van de opbrengsten. Het concern boekte in alle bedrijfsonderdelen vooruitgang, maar de groei in de tak Levensmiddelen bleef achter. Unilever publiceerde woensdag de cijfers over het vierde kwartaal en heel 2012.

Skippy Pindakaas in de Verenigde Staten. Begin dit jaar werd bekend dat Unilever het merk overneemt van de makers van Spam, ingeblikt vlees.Beeld getty

De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 12,6 miljard euro, wat overeenkwam met de verwachting van analisten. Voor heel 2012 kwam de omzet uit op 51,3 miljard euro, waarmee het concern voor het eerst de grens van 50 miljard euro overschrijdt. Unilever heeft zich eerder al ten doel gesteld om de komende jaren de omzet te laten stijgen tot 80 miljard euro.

De onderliggende omzetgroei bedroeg over het vierde kwartaal 7,8 procent en over heel 2012 6,9 procent. De operationele winst kwam over heel 2012 uit op 7 miljard euro. Netto bleef een winst van 4,9 miljard euro over.

Topman Paul Polman sprak van 'winstgevende groei van goede kwaliteit' in het afgelopen kwartaal. Hij waarschuwde echter dat de economische omstandigheden ook de komende tijd nog 'uitdagend' zullen blijven en dat ook de prijzen van grondstoffen niet zijn gestabiliseerd. Financieel topman Jean Marc Huët zei in een toelichting dat de prijzen de komende tijd naar verwachting met lage percentages (tot 5 procent) zullen stijgen.

Inmiddels komt 55 procent van de omzet van Unilever uit opkomende markten. De groei in Europa was aanhoudend zwak. Onderliggend groeide de omzet daar in het vierde kwartaal met 0,2 procent. Over heel 2012 bedroeg dat percentage 0,8 procent. Het prijsniveau daalde. Omdat de tak Levensmiddelen voor een belangrijk deel afhankelijk is van de Europese markt, bleef het resultaat in de divisie ook achter. De operationele winstmarge bij 'Foods' daalde met bijna 1 procentpunt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden