Unilever wil einde aan 'imitaties' Albert Heijn

Unilever daagt Albert Heijn voor de rechter. Het supermarktbedrijf zou met zijn huismerk bewust merkproducten van Unilever imiteren. Het voedings- en wasmiddelenconcern wil daar via een kort geding een einde aan maken....

ANP

Unilever eist dat Albert Heijn van de gewraakte producten, die de supermarktketen onder zijn AH-huismerk verkoopt, de verpakking aanpast. Tot die tijd moeten de producten uit de schappen worden gehaald.

Het gaat om ijsthee, pindakaas en margarines. Unilever voert deze producten onder de merknamen Lipton, Calvé, Becel, Croma, Blue Band en Bertolli.

Albert Heijn verkoopt deze producten ook als huismerk, in een verpakking die volgens de woordvoerder wat betreft 'vorm, kleur, lettertype en woordkeus' precies lijkt op de A-merken van Unilever.

De verpakkingen van ijsthee en pindakaas waren Unilever al langer een doorn in het oog. Maar de druppel was toen Albert Heijn vorige week ook met 'margarine-imitaties' kwam, aldus de woordvoerder. 'Terwijl het echt gaat om verschillende producten, met andere grondstoffen en eigenschappen.' Unilever is marktleider op het gebied van margarines.

Unilever beperkt de rechtszaak, die 12 april dient voor de rechtbank in Haarlem, tot de zes genoemde A-merken. Maar ook rond de rookworsten van Unilevers merk Unox is verwarring. Zo kwam de vrouw van de marketingdirecteur van Unilever Nederland onlangs thuis met een rookworst van het AH-huismerk. Ze werd zich pas bewust van haar vergissing toen haar man uitriep: 'Wat heb je nu gekocht?' 'Albert Heijn wil blijkbaar dat de klanten misgrijpen. Wij willen dat niet', aldus de woordvoerder.

Albert Heijn zegt in gesprek te zijn met Unilever over de kwestie. 'We doen over de inhoud van gesprekken met onze leveranciers nooit mededelingen', zei een woordvoerder van het supermarktbedrijf in een eerste reactie.

Hij wees er later op dat Unilever een dominante speler is die '60 tot 70 procent' van de markt voor dit soort producten in handen heeft. 'Het is dan logisch dat je als kruidenier je klanten goede alternatieven aanbiedt onder het eigen huismerk. Daarbij is het ook logisch dat je via de verpakkingen aangeeft aan de klant dat het om een alternatief gaat voor het A-merk', aldus de woordvoerder van Albert Heijn. 'Wij vinden overigens dat de verpakkingen niet te veel op elkaar lijken.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden