Unilever wil CO2-uitstoot halveren

AMSTERDAM - Levensmiddelenproducent Unilever wil de milieuschade die het bedrijf met zijn zeep, ijs en soep veroorzaakt in tien jaar halveren. Deze halvering staat een verdubbeling van de omzet het komende decennium niet in de weg, aldus het concern.

Paul Polman Beeld ap

Dit plan heeft Paul Polman, de bestuursvoorzitter van het Brits-Nederlandse bedrijf, maandag gepresenteerd. 'Groei mag niet ten koste gaan van alles', aldus Polman.

Unilever, producent van onder meer Dove, Omo, Knorr en Lipton, wil op termijn helemaal overstappen op duurzaam verbouwde landbouwproducten. Verder wil het beursgenoteerde concern de CO2-uitstoot, het waterverbruik en de hoeveelheid afval halveren. Polman noemt de keuze ambitieus, maar noodzakelijk. 'We moeten nieuwe manieren van zakendoen ontwikkelen die garanderen dat onze groei niet ten koste gaat van de afnemende natuurlijke bronnen.'

Minder vervuilen
Unilever wil producten en de verpakkingen zo veranderen dat de gebruikers minder vervuilen. Volgens Unilever zijn consumenten verantwoordelijk voor ruim tweederde van de broeikasgasuitstoot en de helft van het waterverbruik tijdens het gebruik van de Unilever-producten. 'Mensen vertellen ons dat ze hun mi-lieu-impact willen verminderen, maar dat ze het moeilijk vinden hun gedrag te veranderen.'

Het Sustainable Living Plan bestaat uit ruim vijftig maatschappelijke, economische en milieudoelstellingen. Unilever, dat een omzet heeft van 40 miljard euro, wil ook milieuverbeteringen bevorderen bij leveranciers. Over vijf jaar moet bijvoorbeeld alle palmolie, een grondstof van veel zeepproducten, afkomstig zijn van duurzame landbouw.

Miljard mensen
Unilever heeft ook de ambitie de levensomstandigheden van een miljard mensen in ontwikkelingslanden te verbeteren. Zo wil het bedrijf het gebruik van Lifebuoy-zeep bevorderen. Als inwoners van Azië, Afrika en Latijns-Amerika vaker hun handen wassen, kan diarree, een belangrijke doodsoorzaak van kinderen, worden teruggedrongen.

Ook wil Unilever schoon drinkwater toegankelijk maken voor een half miljard mensen door de verkoop van waterzuiveraar Pureit. Unilever wil Pureit onder meer in India gaan verkopen. Volgens het concern is het mogelijk dat mensen in ontwikkelingslanden hun levensstandaard verhogen zonder het milieu verder te belasten.

Niet strijdig met wens om te groeien
Polman meent dat de milieudoelen niet strijdig zijn met zijn wens om te groeien. 'Uitdagingen op het gebied van duurzaamheid bieden nieuwe kansen voor duurzame groei.' Hij verwacht dat het streven naar duurzamere producten leidt tot groei van de markt, besparingen en innovaties.

Samen met ontwikkelingshulporganisaties zoals Oxfam en Rainforest Alliance, is Unilever van plan zaken te gaan doen met een half miljoen kleine boeren en distributeurs.

De Unilever-bedrijven in de Benelux, zoals Calvé en Knorr, verwachten de CO2-uitstoot volgend jaar al met eenderde te hebben verminderd. Dit bereiken ze door over te stappen op energie die wordt gewonnen uit duurzame bronnen zoals waterkracht en wind.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden