nieuws

Unilever weigert hoger bod op consumententak GSK uit te brengen

Unilever is niet van plan een hoger bod uit te brengen op de consumentendivisie van farmaceut GSK.

Redactie

Het verzorgings- en voedingsmiddelenconcern deed eerder het voorstel om het GSK-onderdeel dat onder andere Advil-pijnstillers en de tandpasta’s Sensodyne en Aquafresh maakt voor 50 miljard pond (ongeveer 60 miljard euro) over te nemen. GSK en minderheidsaandeelhouder Pfizer gingen daar niet mee akkoord.

Hoofdkantoor van GSK. Beeld AFP
Hoofdkantoor van GSK.Beeld AFP

Unilever bevestigde onlangs interesse te hebben in het onderdeel dat GSK zelfstandig naar de beurs wil brengen. Begin deze week benadrukte het bedrijf nogmaals dat de activiteiten een welkome aanvulling zouden zijn op de eigen merken. Maar een hoger bod zit er niet in, onder andere omdat Unilever “strikte financiële” discipline nastreeft.

De overnameplannen, die nu zo goed als zeker niet doorgaan, passen in de strategie waarbij Unilever zich meer en meer op gezondheid, beauty en hygiëne wil richten. Daar staat tegenover dat Unilever versneld afscheid wil nemen van merken die niet meer binnen de strategie passen. Dat is ook nodig om geld op te halen voor overnames. Daarbij gaat het om voedselmerken die niet genoeg groeien. Het is nadrukkelijk niet zo dat Unilever van de hele voedingsmiddelendivisie af wil, zei topman Alan Jope. Zo staan het ijsmerk Ben & Jerry’s ijs en de mayonaise van Hellmann’s er goed voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden