Unilever verkoopt kroketten van Mora

Mora wordt verkocht. De krokettenfabrieken in Maastricht en in het Belgische Mol gaan van Unilever over naar de snackfabrikant Ad van Geloven....

Analisten schatten de waarde van Mora op ‘enkele tientallen miljoenen euro’s, en de omzet op 75 à 100 miljoen.

Unilever vindt dat het typisch Hollandse snackmerk niet langer bij zijn imago past – het voedingsbedrijf wil zich profileren op vitaliteit, sportiviteit en gezondheid, drie kreten waarmee de relatief vette, dikmakende snacks slecht samengaan. Bovendien is het product te lokaal om te kunnen overleven in de internationale samenvoegingsstrategie die Unilever toepast om kosten te besparen.

Mora is in Nederland vooral bekend van tv-reclamespotjes waarin ‘Cora van Mora’, een in feloranje jurk gestoken uitbundige dame, zestien jaar lang de snacks van het gelijknamige merk aanprees. Mora produceert frikadellen, kroketten, loempia’s, bitterballen, gevulde broodjes en kipsaté.

Bij het bedrijf werken zeshonderd mensen. De potentiële eigenaar, Ad van Geloven, exploiteert het snackmerk Van Lieshout, dat hij in 2002 ook van Unilever kocht.

Mora stamt uit de jaren zestig, toen de Maastrichtenaar Marcel Mourmans de kroketten en loempia’s uit de slagerij van zijn vader per bromfiets naar verschillende cafetaria’s in Maastricht rondbracht.

De snacks waren zo succesvol, dat de slagerij al snel te klein bleek. In 1972 richtte Mourmans met zijn vrouw Robby Ramaekers het bedrijf Mora – een samenvoeging van Mourmans en Ramaekers – op. In een fabriek werden de kroketten en frikadellen voortaan geproduceerd, om via een ingenieus logistiek systeem bij zowel cafetaria’s alsook in kleinverpakking naar supermarkten te worden vervoerd.

Mourmans zocht in de jaren negentig een overnamepartner voor zijn frikadellenbedrijf om een goede toekomst voor zijn personeel te kunnen garanderen. Die koper werd Unilever, dat Mora in zijn divisie ijs- en diepvriesproducten integreerde.

Dankzij de marketingstrategie van Unilever en de populaire actrice Juliëtte de Wijn, die ‘Cora van Mora’ zestien jaar lang met een sterk Limburgs accent vertolkte, groeiden de snacks uit tot een veelverkocht product in Nederland en België.

De Wijn is niet rijk geworden van haar alter ego ‘Cora van Mora’, zei ze eens in een interview. Wel hield ze er een Opel ‘Cora’ aan over en mocht ze de het nieuwe televisieprogramma ‘Voor Dag en Bouw’ presenteren. Daarin probeerde ze bouwvakkers van de vette frikadellen en kroketten af te helpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden