Unilever stapt in markt van goedkope scheermesjes

Unilever betreedt de markt van goedkope scheermesjes. Daartoe heeft het de Amerikaanse start-up Dollar Shave Club overgenomen voor naar verluidt 1 miljard dollar (bijna 1 miljard euro). Voor één abonnement van 1 dollar (plus 2 dollar verzendkosten) kunnen klanten iedere maand van nieuwe mesjes met twee bladen worden voorzien.

Hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam Foto anp

Enkele jaren geleden huurden Proctor & Gamble de toentertijd drie grootste sportsterren ter wereld (golfer Tiger Woods, tennisser Roger Federer en voetballer David Beckham) in voor het promoten van hun scheermesje Gillette. De Britse krant Daily Mail rekende toen voor dat de productie van een scheermesje 6 eurocent kostte, maar dat Gillette 3 euro kostte, het vijftigvoudige. Een groot deel van die enorme winstmarge kwam in de zakken terecht van de drie sportsterren.

Unilever, dat donderdag zijn halfjaarcijfers presenteerde, wil een deel van die markt veroveren met een zogenoemd no-frillsconcept, waarbij niet sportsterren de marketing doen maar oprichter en baas Michael Dubin zelf. Hij beschrijft op een You Tube-filmpje (22 miljoen keer bekeken) zijn eigen mesjes als fucking great en zegt dat klanten veel te hoge prijzen betalen voor merkscheermesjes die voorzien zijn van te veel bladen en de zakken van prominenten vullen.

'Wilt u 20 dollar uitgeven voor een merk-scheermesje? Daarvan gaan 19 dollar naar Roger Federer.' Hij wijst erop dat die tientrappige mesjes met allerlei extra's als hydragerende gel onzin zijn. 'Uw grootvader had genoeg aan één mesje - en hij had ook nog polio'.

Foto Reuters

Nieuwe markt

Woordvoerder Merlin Koene van Unilever noemt het een interessant concept. 'Wij zijn als Unilever de grootste aanbieder in de wereld van mannencosmetica met merken als Axe en Dove. Maar we zaten nog niet in de scheermesjes. We zien het echter vooral als een interessant distributiekanaal voor zogenoemde male-groomingproducten. Wat kan je op die manier nog meer aanbieden?'

Unilever zegt hiermee niet de drogisterijen en supermarkten te gaan beconcurreren. 'We blijven met hen samenwerken. Als het daarmee goed gaat, gaat het ook met ons goed. Het is een ander distributiekanaal. De mesjes worden automatisch thuis gestuurd. Veel mannen vinden dit prettig.' De Dollar Shave Club heeft nu 3,2 miljoen abonnees (vooral in de VS maar ook in Canada en Australië) en een omzet van 150 miljoen dollar in 2015. Dit jaar zal dat stijgen tot 200 miljoen dollar.

'Overwinning van simpelheid'

De Dollar Shave Club heeft maar 190 mensen in dienst en maakt niet één van de producten die het verkoopt. Inmiddels worden naast scheermesjes ook andere producten voor mannen verkocht, zoals crèmes en vochtige toiletdoekjes en haargels. The Wall Street Journal beschreef het concept als een 'overwinning van simpelheid over technologie'.

Unilever maakte donderdag bekend in de eerste helft van dit jaar voor 26,7 miljard euro aan producten te hebben verkocht. Vanwege negatieve wisselkoerseffecten was dat 2 procent minder dan in de eerste helft van vorig jaar. De nettowinst liep met 2 procent op tot 2,7 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.