Unilever ruziet met Albert Heijn

Het was- en voedingsmiddelenbedrijf Unilever eist in kort geding dat Albert Heijn een aantal huismerk-artikelen van een andere verpakking voorziet....

Het betreft de ijsthee, de pindakaas en de margarines van het Albert Heijn-huismerk. Volgens Unilever heeft Albert Heijn met de verpakkingen daarvan de A-merken Becel, Blue Band, Bertolli, Calvé, Croma en Lipton dusdanig geïmiteerd dat klanten in verwarring raken. Ook de verpakking van de AH-rookworst zou te veel lijken op die van de Unox-rookworst, maar een verandering van het Unox-uiterlijk stond bij Unilever al op stapel.

'We werden vorige week onaangenaam verrast', zegt een Unilever-woordvoerder. Toen introduceerde Albert Heijn zijn nieuwe margarine-lijn. De gelijkenis met de Unilever-margarines schoot de fabrikant in het verkeerde keelgat. 'Albert Heijn gaat een stap te ver', meent de woordvoerder, 'en het is onze taak onze merken te beschermen.'

Lettertypes, vorm, kleur en gebruikte teksten naderen volgens Unilever te dicht zijn A-merken. Zo steekt het Unilever dat AH zijn margarine Bewust heeft gedoopt. Jarenlang hanteerde Unilever de slogan Bewust Becel.

'Wij gebruiken echt andere grondstoffen, andere vetten,' zegt Unilever. 'We willen een duidelijk onderscheid tussen de producten van Unilever en de lookalikes van Albert Heijn. Dit is merkinbreuk.'

Albert Heijn is een van de grootste afnemers van Unilever. Per seconde gaan bij Albert Heijn drie kuipjes Unilever-margarine over de toonbank.

'Extreem', noemt Albert Heijn de stap van Unilever. 'Vergeet niet dat Unilever een aandeel in deze markt heeft van 60 tot 70 procent. Dan is het logisch dat wij proberen de klant een alternatief aan te bieden', zegt een woordvoerder van de winkelketen.

Volgens Albert Heijn is het begrijpelijk dat productverpakkingen van dezelfde categorie in vorm en kleur overeenkomen. 'Kijk maar eens naar huismerk-pindakaas van andere supermarkten. Aallemaal lijken ze op die van Calvé. Een A-merk is vaak de toonzetter.'

Het is tekenend voor de gespannen relatie tussen de industrie en de handel dat Unilever een rechtszaak aanspant, vindt Aad van der Vaart, verbonden aan het Erasmus Food Management Instituut en oud-directeur Inkoop bij Schuitema, de supermarktorganisatie waar C1000 onder valt. 'Een paar jaar geleden zou dit nog onderling zijn opgelost. Aan de andere kant: Albert Heijn had er natuurlijk voor kunnen kiezen een heel eigen identiteit voor het huismerk te creeren. Kijk maar naar het huismerk van C1000, dat lijkt helemaal niet op A-merken.'

Eind vorig jaar werd Albert Heijn in een soortgelijk conflict voor de rechter gedaagd. Toen had de supermarktketen een wijn in de schappen gezet waarvan de fles uiterlijk overeenkwam met het wijnmerk J.P. Chenet. Omdat de 'totaalindruk' van de flessen de klant zou kunnen verwarren, sommeerde de rechtbank Albert Heijn de eigen wijn uit het assortiment halen.

De zaak Unilever-Albert Heijn dient op 12 april.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden