Unilever profiteert van koloniaal verleden

Unilever heeft in het eerste kwartaal duidelijk beter gepresteerd dan verwacht. Vooral in groeimarkten als Afrika, Latijns-Amerika en Azië wist het Brits-Nederlandse concern meer margarine (Blue Band), wasmiddel (Omo) en shampoo (Dove) te verkopen....

Unilever heeft in deze gebieden van oudsher een sterke positie. Dat heeft het bedrijf nog te danken aan het koloniale verleden, toen Britten en Nederlanders heer en meester waren in grote delen van Azië en Afrika.

Beleggers beloonden de kwartaalcijfers met een koerssprong van 3,1procent op 53,75 euro. ‘Ik had een winstdaling verwacht’, zegt analist Ton van Ooijen van SNS Securities. ‘In de VS, Afrika en Azië hebben ze de neerwaartse spiraal om weten te buigen’, zegt Van Ooijen. De nettowinst van Unilever (934miljoen euro bij een omzet van 9,3miljard) lag een kwart hoger dan een jaar eerder.

Wat daarvan precies de oorzaak is, is hem niet duidelijk. Unilever rapporteert volgens de nieuwe boekhoudregels IFRS, daardoor is een vergelijking met eerdere winstcijfers lastig. Van Ooijen: ‘Alles wordt op een grote hoop gegooid, het is daardoor niet duidelijk hoeveel van de winststijging te danken is aan eenmalige meevallers.’

In West-Europa heeft Unilever het nog steeds erg moeilijk. Door de prijzenslag in de supermarkten en de opkomst van prijsvechters als Aldi en Lidl staan de leveranciers van A-merken, zoals Unilever, onder grote druk hun prijzen te verlagen. Omdat het eerste kwartaal van dit jaar meer koopdagen telde dan in 2004 was de omzet wel iets hoger, maar de omzet per dag lag 2procent lager.

Door de verkoop van een aantal merken wist Unilever de winstmarge wel op te voeren naar 16,4procent. Het effect van de kostenbesparingen die het concern in West-Europa doorvoert, werd teniet gedaan door de gedaalde prijzen.

Unilever wordt sinds begin dit jaar geleid door de Fransman Patrick Cescau. Hij volgde de Nederlander Antony Burgmans en de Ier Niall Fitzgerald op. Cescau heeft de top van het concern drastisch gereorganiseerd. Hij benoemde honderd nieuwe senior managers. Van het middenkader werd 15 procent vervangen. ‘Unilever kennende hebben ze deze plekken niet allemaal opgevuld met mensen van buiten’ , zegt Van Ooijen. ‘Ze krijgen altijd weinig nieuw bloed.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden