Unilever minder omzet, meer winst

Unilever heeft in het eerste halfjaar een nettowinst behaald van 1,265 miljard euro. Dat is 14 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2002....

ANP

Dat heeft Unilever woensdag bekendgemaakt. De omzet van de vierhonderd zogenoemde leidende merken is gegroeid met 3,1 procent. In juni waarschwude het bedrijf met producten als Knorr, Omo en Dove al uit te gaan van een omzetgroei van 4 procent dit jaar in plaats van 5 tot 6 procent wegens mindere resultaten in de eerste zes maanden.

Het levensmiddelenconcern handhaaft de verwachting dat over het gehele jaar met de belangrijkste merken een omzetgroei van 4 procent wordt behaald. Door zich te concentreren op de vierhonderd sterkste merken, die inmiddels goed zijn voor 90 procent van de activiteiten, moeten volgens het bedrijf de resultaten verbeteren.

De verkoop van onderdelen en de aanpassing van de productportefeuille leidden in het eerste halfjaar tot een daling van de omzet van 2,5 procent. Dat de nettowinst in de eerste zes maanden met 14 procent is gestegen, schrijft de onderneming eveneens voornamelijk toe aan de focus op de leidende producten.

Unilever heeft last van lagere verkopen in de Noord-Amerika. Dat is onder meer toe te schrijven aan prijsverlagingen. Ook is het bedrijf teleurgesteld over de afzet van het afslankproduct Slim Fast en andere producten op het gebied van huishoudelijke en persoonlijke verzorging in Noord-Amerika.

Met ijsjes daarentegen deed het bedrijf wereldwijd goede zaken. Daarnaast werd vooruitgang geboekt met culinaire producten, dressings en gezonde spreads. Ook werden betere resultaten behaald met de wasmiddelen en thee.

In Europa groeide de verkopen in het tweede kwartaal met 3,3 procent. Dat komt deels door hogere prijzen. Alleen hadden de gezinsmerken Blue Band en Rama volgens het bedrijf juist weer last van verhevigde concurrentie door gedaalde margarineprijzen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden