Unilever kan kopen, Nestlé moet verkopen

De winnaar & verliezer van de week

Deze week in de winnaar & verliezer van de week: Unilever kan kopen, Nestlé moet verkopen

Foto reuters, epa

Winnaar: Paul Polman - Unilever

Soms zou je bijna een samenzweringstheorie vermoeden. Het overnamebod van Kraft Heinz in februari van dit jaar kwam Unilever-topman Paul Polman misschien wel goed uit.

Paul Polman, Unilever, K-beauty verovert de wereld. Foto reuters

Dankzij de dreiging van een overname kon hij zijn plannen voor een metamorfose van het concern van voedingsmiddelen naar huishoudelijke en persoonlijke verzorging versneld doorvoeren. De worsten zijn al verkocht en de margarine (spreads) staat in de etalage. Deze week ging het eerste deel eruit: de divisie in Zuid-Afrika, met merken als Flora, Rama en Stork.

Tegelijkertijd kocht Polman maandag voor 2,3 miljard Carver Korea, de grootste overname van Unilever in zes jaar. Zuidoost-Azië is de grootste cosmeticamarkt in de wereld geworden. En Korea is de op drie na grootste verbruiker ter wereld van de huidverzorgingsmiddelen van Carver Korea. Onder de noemer K-Beauty probeert de Koreaanse cosmeticafabrikant nu de rest van de planeet te veroveren.

Sinds Polman in 2009 aantrad is hij bezig het concern in die richting om te vormen. De reden is dat de marges op persoonlijke verzorgingsmiddelen veel groter zijn dan die op voedingsmiddelen. In de eerste helft van 2017 kwam bijna 40 procent van de winst van Unilever uit persoonlijke verzorging. In het jaar dat Polman aantrad was dat nog ruim 25 procent.

Verliezer: Mark Schneider -Nestlé

Nestlé, het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld, genoot de reputatie zich nooit ofte nimmer door een buitenstaander te laten ringeloren. Niet door de politiek of de vakbonden en al helemaal niet door de aandeelhouders.

Mark Schneider, Nestlé, L'Oréal moet in de uitverkoop. Foto epa

Maar de stoere nazaten van Willem Tell zingen een toontje lager sinds ook de aasgieren de Alpen zijn overgestoken. Deze week maakte Nestlé voor het eerst in de geschiedenis bekend een winstdoelstelling te hebben. De eigenaar van mondiale merken als KitKat, Perrier, Maggi en Nespresso wil in 2020 de winst hebben opgevoerd tot tussen de 17,5 en 18,5 procent van de omzet. Nu is dat nog maar 16 procent.

De aasgier die de belofte heeft afgedwongen is Dan Loeb, wiens hedgefonds Third Point 1,25 procent van de aandelen Nestlé heeft opgekocht.

De nieuwe topman Mark Schneider, die begin dit jaar de Belg Paul Bulcke opvolgde, doet het in zijn broek voor de Amerikaanse indringer.

Hij heeft niet alleen een hogere winst beloofd, maar zal ook aandelen inkopen en de activiteiten reorganiseren. De Amerikaanse chocoladetak is al in de etalage gezet. En de dood van L'Oréal-erfgename Liliane Bettencourt zal mogelijk worden aangegrepen om het belang van 22 procent dat Nestlé heeft in het Franse cosmeticabedrijf te verzilveren. Kandidaat om het te kopen: Unilever.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.