Unilever in Australië beboet voor claim 'gezonde' ijsjes

De Australische tak van Unilever heeft een boete van 10.800 Australische dollar (7.300 euro) gekregen voor het misleiden van klanten.

Het beboete ijsje. Beeld null
Het beboete ijsje.

De Australische voedsel- en warenautoriteit ACCC concludeert dat het bedrijf ten onrechte de indruk heeft gewekt dat een ijsje met de kleuren van de regenboog gezond genoeg is om op scholen te verkopen. Op de verpakking staat een logo dat suggereert dat de ijsjes officieel zijn goedgekeurd voor verkoop in schoolkantines. Volgens de ACCC wekt Unilever daarmee de indruk dat het ijsje een gezonde keuze is.

Australië maakt gebruik van de zogeheten 'gezonde schoolkantinerichtlijnen' (NHSC). In de productinformatie op de verpakking staat dat het ijsje voldoet aan de zogenoemde 'amber criteria' van de NHSC-richtlijn. Producten die aan deze criteria voldoen, kunnen regelmatig of in grote hoeveelheden worden genuttigd. Het ijsje voldoet echter niet aan deze criteria: je wordt er wel degelijk dik van en dat is ongezond.

De ACCC is een onderzoek begonnen naar het gebruik van logo's en productinformatie op verpakkingen door grote voedingsproducenten als Unilever.

Rijstzoutjes met pizzasmaak

Tegelijk met Unilever tikte de ACCC ook chipsfabrikant Smiths op de vingers. Smiths kreeg dezelfde boete als Unilever opgelegd omdat het rijstzoutjes met pizzasmaak van het 'voldoet aan de richtlijnen voor schoolkantines'-logo voorzag, terwijl die evenmin aan de criteria voldoen.

Zowel Unilever als Smiths hebben toegezegd te stoppen met het gebruik van de misleidende logo's en onjuiste productinformatie.

Vorige maand kwam het bedrijf Heinz ook al in de problemen in Australië. De ketchupfabrikant ging de fout in met een 'gezond' fruitontbijt voor kinderen tot 3 jaar. Het ontbijt bevat echter 60procent suiker, terwijl vers fruit nooit zo'n hoog suikerpercentage bevat.

De ACCC wil Heinz een boete opleggen, maar de hoogte van de boete is niet bekendgemaakt. Heinz verklaarde het niet eens te zijn met het oordeel van de autoriteiten. Het fruitontbijt wordt ook niet meer verkocht, volgens Heinz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden