Unilever doet Captain Iglo in de aanbieding

Het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever heeft Captain Iglo in de etalage gezet. Het concern (onder meer Ola, Blue Band, Bertolli, Knorr, Omo) wil van het grootste deel van de diepvriesdivisie af, omdat het onvoldoende groeikansen ziet....

Dat heeft topman Patrick Cescau donderdag in Londen bekendgemaakt bij de presentatie van de cijfers over 2005. Het concern beschouwt 2005 als het jaar van de stabilisatie van de marktaandelen. Vooral in het laatste kwartaal stegen de omzetten. Bij de presentatie in Londen, die via een videoverbinding op het hoofdkantoor in Rotterdam was te volgen, benadrukte Cescau dat 2005 is gebruikt om de concurrentiepositie ten opzichte van concurrenten te verbeteren. ‘Onze marktaandelen zijn gestabiliseerd. We beginnen 2006 in een betere conditie.’

Het internationale concern, waar 212 duizend mensen werken, moet ‘sterker, winstgevender en eenvoudiger’ worden. Na eerder aangekondigde kostenbesparingsprogramma’s ter waarde van 700 miljoen euro, verwacht Cescau de komende twee jaar nog 300 miljoen extra te kunnen besparen. Bij het vereenvoudigen van de bedrijfsleiding zal de komende jaren ongeveer 15 procent van het hogere management naar een andere betrekking moeten omzien.

Vorig jaar boekte het concern een omzet van 39,7 miljard euro, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2004. Hiervan bleef na aftrek van de kosten een winst over van 3,5 miljard euro, een stijging van 28 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

De teruggelopen consumentenuitgaven maakten het Unilever vorig jaar moeilijk in Europa. In Nederland deed Unilever het ondanks de prijzenslag in de supermarkten niet slecht. De omzet steeg met 1 procent tot 1,16 miljard euro. Het bedrijf gaf 220 miljoen euro uit aan reclame. De komende jaren zullen de reclameuitgaven aanzienlijk zijn, volgens Cescau.

In Noord- en Zuid-Amerika stegen de verkopen met 4 procent. In Azië en Afrikaanse landen ging de verkoop met 9 procent omhoog, terwijl in ‘opkomende landen’ als Rusland en China een groei van 20 procent werd genoteerd.

Niet de hele diepvriesafdeling zal worden verkocht. De Italiaanse tak van de divisie mag blijven. Volgens het bedrijf is dit onderdeel op het gebied van innovatie van strategisch belang. De diepvries-omzet bedraagt 1,4 miljard euro. Er werken 4500 mensen, van wie duizend in Italië.

In Nederland, dat geen diepvriesfabrieken heeft, werken twintig mensen bij dit onderdeel op het hoofdkantoor. De ijsdivisie (Hertog, Ben & Jerry’s) valt niet onder diepvries en blijft bij Unilever.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden