Unieke bloemenproducten voor in de super

Uitstallingen met honderden chrysanten in felle kleuren, bloempotten en verpakkingen in alle soorten en maten, cyclamen en orchideeën in metershoge presentaties en een clubje mannen waarvan er eentje zegt: ‘We zijn met een heel nieuw gras bezig.’..

Het toneel: de Horti Fair, met 50 duizend bezoekers de grootste tuinbouwvakbeurs. Tien hallen in de Amsterdamse Rai vol met spullen en diensten waar een gewoon mens geen weet van heeft.

Alleen de namen van de machinerieën zijn al goed: een pottenlifter en een multivuller naast een automatische trimmer en een rozenbosautomaat.

‘De grootste zorg van kwekers was vroeger: hoe krijg ik mijn planten in de winkel? Tegenwoordig zijn ze bezig met de vraag: hoe krijg ik ze de winkel uit?’, zegt Fred van der Hoeven van het bemiddelingsbureau van Flora Holland, de grootste bloemenveiling ter wereld.

Kwekers buigen zich tegenwoordig samen met het bemiddelingsbureau over doelgroepen, verpakkingen en marketing, in navolging van groenteveilingen.

En zo komt het dat er Happy Roses en Happy Chrysanten zijn in de kleurencombinaties rainbow, ocean en tropical, die pijn doen aan de ogen. ‘Een impulsaankoop’, hoopt de kweker. Ook de Color Calandiva speelt in op de consument die is uitgekeken op een gewone potplant voor moederdag: de stenen pot is voorzien van een kleurplaat in reliëf, de bijbehorende vetkrijtjes maken er een ‘uniek cadeauartikel’ van.

Veel aandacht van kwekers gaat uit naar de manier waarop hun bloemen en planten in industriële partijen bij Europa’s supermarkten, tuincentra en bouwmarkten terechtkomen. De bloemist speelt een ondergeschikte rol. De grootschalige detailhandel vormt een snelgroeiende afzetmarkt voor bloemen en planten.

En dat zie je. Op de tentoonstelling struikelen de bezoekers over de handige en fleurige meeneemverpakkingen, allerlei draagtasjes met voorverpakte bosjes bloemen die in een kwak gel staan en zonder lekken meekunnen naar oma. Of beter: een ‘bloementasvaas’, een draagbare kartonnen verpakking die met water en al op tafel kan.

Supermarkten stellen nu eenmaal bijzondere eisen op het gebied van logistiek, houdbaarheid en robuustheid.

Het plantje dat de minste eisen stelt, is de Jungle Jelly. Het hebbedingetje is via China en Amerika naar Europa overgewaaid: een glazen buisje ter grootte van een pennendop met daarin een minuscuul plantje. In een laagje gel is het in staat te overleven.

En waarom? De folder: ‘Het unieke product, afgestemd op de jongere global consument haakt in op de huidige trend: de natuur als rustpunt en als oplossing voor de vele vragen die de snelle technologische wereld oproept’.

Voor in de vensterbank? Welnee. Als amulet bungelend aan een mobiele telefoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden