Uitzendketen ziet brood in Schilderswijk

Uitzendbureau Content vestigde zich in november in de Schilderswijk in Den Haag. Het bureau richt zich op de hoger opgeleide allochtoon....

Tussen winkels met namen als Saray, Roshni en Zubaida staat in de Haagse Schilderswijk een filiaal van het uitzendbureau Content. Bij de feestelijke opening donderdag schallen de trompetten van een Surinaamse brassband door de Hobbemastraat. Binnen heffen in mantelpak gestoken intercedenten en managers met stropdassen het glas.

‘Kijk, die twee werken hier’, zegt communicatiespecialist Hans Faber, terwijl hij twee jonge vrouwen aanwijst, de één met een felblauwe hoofddoek, de ander met donkerbruine krullen.

Uiterlijk lijken Lamiaa Aly en Liona Marchena meer op hun plaats in dit kleurrijke deel van Den Haag dan hun blanke collega’s. Volgens de laatste telling is niet meer dan 10 procent van de bewoners van de Schilderswijk autochtoon. De wijk heeft bovendien de reputatie veel vroegtijdig schoolverlaters, laag opgeleiden en werklozen voort te brengen.

Toch heeft Content zich zeven jaar ingezet om hier een filiaal te openen. Onder de jonge allochtone bevolking ziet de uitzendorganisatie een steeds groter wordende groep hoger opgeleiden ontstaan. De aangeboden banen zijn dan ook minimaal van mbo-niveau.

‘Het opleidingsniveau is ons erg meegevallen’, zegt Aly. ‘Maar eigenlijk wist ik dat al, want in het vorige filiaal waar ik werkte, zetten we ook al mensen uit de Schilderswijk in voor functies bij de overheid.’

‘Mensen hebben het ouderwetse beeld van laagopgeleide allochtonen van de Schilderswijk’, vult Marchena aan, ‘maar er is nu ook een nieuwe, tweede, soms derde generatie, die vaak heel goed is geschoold.’

Op een steenworp afstand van de wijk staat de Haagse Hogeschool, waar veel jonge Schilderwijkers studeren. Om met hen in contact te komen, is Content een samenwerking aangegaan met de studentenvereniging Eurasia. De werkloosheid onder goed opgeleide allochtonen ligt lager dan die bij ongeschoolde allochtonen, maar is nog steeds hoger dan bij autochtonen.

Veel allochtone sollicitanten blijken zich niet goed te presenteren. Volgens Ali Susan, voorzitter van Eurasia, komt dat door hun opvoeding. ‘Thuis krijg je te horen dat school het belangrijkst is. Diploma! Diploma! Dus stort je je daarop. Je leert niet dat sociale vaardigheden ook tellen. Hoe doe je je niet te groot voor, maar ook niet te klein?’

Van Content krijgen de studenten een sollicitatietraining. ‘We leren ze niet hoe ze een sollicitatiebrief moeten schrijven,’ zegt Aly, ‘maar hoe ze zichzelf beter aan een werkgever kunnen verkopen.’

Van de vijftien andere uitzendbureautjes in de buurt verwacht Content geen concurrentie. ‘Die hebben andere mensen nodig en bieden heel andere banen aan’, zegt algemeen directeur Mirjam Sijmons.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden