Uitstel voor SP na ruzie tussen aandeelhouders

Het vroegere DAF Special Products, SP Aerospace and Vehicle Systems, heeft woensdag uitstel van betaling gekregen. De hoge kosten voor de ontwikkeling van een nieuw verkennings- en bewakingsvoertuig voor de landmacht zijn het bedrijf te veel geworden....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

De rechtbank in Den Bosch heeft drie bewindvoerders aangesteld: mr. Bogaerts, mr. Poelman en mr. Heuvelmans. Ze willen SP behouden als één bedrijf. Het trio zegt in gesprek te zijn met 'partijen die in voortzetting van de activiteiten zijn geïnteresseerd'.

Volgens geruchten zouden Stork Aviation en Begemann belangstelling hebben. Begemann ontkende dat gisteren. Vandaag praten de bewindvoerders met ABN Amro over een boedelkrediet. 'Het moet gek gaan als dat niet lukt', aldus Bogaerts gisteren.

SP, dat inclusief uitzendkrachten driehonderd werknemers telt, maakt voertuigen voor defensie en onderstellen voor vliegtuigen. De ontwikkeling van het nieuwe, lichte voertuig LFB heeft naar schatting al zo'n honderd miljoen gulden gekost. Uiteindelijk wachtte volgens de bewindvoerders een bestelling van duizend stuks voor het Nederlandse en 1500 voor het Duitse leger. Het duurt nog een paar jaar voordat het voertuig klaar is.

De aandeelhouders hebben zich de afgelopen weken gebogen over een reddingsplan. Een van de scenario's was de waardevolle ontwikkel-activiteiten in een aparte BV onder te brengen. Daarin eiste het Duitse Wegmann een meerderheidsbelang op. Dit bedrijf maakt zelf ook industriële producten en is geïnteresseerd in de kennis die in die ontwikkel-BV zit. De andere aandeelhouders waren daar tegen.

Wegmann trad eind vorig jaar, toen SP ook al aan de rand van de afgrond stond, toe als meerderheidsaandeelhouder. Het stak toen naar schatting enkele tientallen miljoenen guldens in SP. De andere aandeelhouders zijn het Duits-Zwitserse Liebherr en de participatiemaatschappijen H2 Investments en Thresoor Bunschoten.

SP is voortgekomen uit het 'oude' Daf, dat eind 1993 failliet ging. De bonden hebben geschokt gereageerd op de surséance: 'CNV Metaal en elektro kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de werknemers nu het slachtoffer worden van de problemen tussen de aandeelhouders onderling.'

Vakbond De Unie stelt vertrouwen te hebben gehad in het reddingsplan. 'Waarom het schip nu dreigt te stranden met de haven in zicht is voor ons een volstrekt raadsel', schrijft de bond. Unie-voorzitter J. Teuwen wijst op het belang van de compensatie-orders voor Nederlandse bestellingen in het buitenland. 'Je moet daar wel industrieën voor hebben, anders gaat het Defensie-geld gewoon naar het buitenland zonder dat je er iets voor terugkrijgt.'

FNV Bondgenoten sluit niet uit dat de aandeelhouders en spelletje spelen om de ontwikkel-BV in handen te krijgen. Als het voertuig klaar is, gloren er vette orders uit diverse landen. De bond wil daarom dat de bewindvoerders het hele bedrijf bij elkaar houden. 'Ik vind het een schandaal dat ze twee dagen voor de bedrijfsvakantie begint uitstel van betaling aanvragen. Ze wisten drie weken geleden ook al van deze problemen. Het is een raar spelletje', aldus FNV-bestuuder Anthonis.

Volgens bestuurder E. Pol van CNV Metaal is er nu sprake van een gat van niet meer dan ettelijke miljoenen guldens. Hij wijst erop dat het bedrijf uit Geldrop nog maar enkele jaren overeind hoeft te worden gehouden. De vooruitzichten voor het nieuwe voertuig LFB zijn namelijk bijzonder goed: niet alleen de Nederlandse en Duiste landmacht hebben belangstelling, ook onder meer het Belgische leger zou het willen kopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.