Uitstel van betaling voor V&D: duizenden banen op het spel

De rechtbank in Amsterdam heeft warenhuisconcern V&D uitstel van betaling verleend. De directie had de surseance dinsdag aangevraagd, met goedkeuring van de raad van commissarissen. Dat maakte V&D woensdag bekend. De surseance betreft de hele groep, dus warenhuizen en restaurantketen La Place. Het personeel is woensdagochtend op de hoogte gesteld. Duizenden banen staan op het spel.

Beeld ANP

De winkels blijven tot nader order wel open op de gebruikelijke openingstijden, maar spullen kunnen niet meer worden geruild. Ook Airmiles, V&D giftcards, boekenbonnen, Fashioncheques en andere cadeaukaarten mogen niet meer worden ingeleverd. Het bedrijf mag van de wet deze betaalmiddelen niet meer accepteren nu surseance van betaling is verkregen. Het bedrijf adviseert klanten de bonnen nog niet weg te gooien of door te knippen, omdat nog niet is uitgesloten dat deze later alsnog weer in gebruik genomen kunnen worden. Verder worden er geen oudejaarsloten meer verkocht en staat de webshop op zwart.

Volgens RTL Nieuws krijgt de klantenservice van de V&D extra beveiliging uit angst voor boze klanten. Het zou gaan om een voorzorgsmaatregel en in elk geval gelden voor de grotere filialen.

Dat alle vestigingen van V&D en La Place in de komende periode openblijven is volgens de directie van 'belang voor de schuldeisers en van groot belang om voortzetting van het bedrijf of onderdelen daarvan zo kansrijk mogelijk te laten zijn'. Alleen de webshop wordt voorlopig gesloten.

Slechte verkopen als gevolg van het warme weer in november en december hebben V&D kennelijk de nekslag gegeven, zegt CNV-bestuurder Martijn den Heijer. 'In die maanden had het echt moeten gebeuren, heb ik begrepen. Maar blijkbaar slaat de nieuwe strategie niet aan en komen de klanten niet.' Ook V&D zelf noemt in een persbericht de 'Indian summer' als één van de oorzaken van de omzetval.

Beeld anp

Liveblog

U kunt de ontwikkelingen rond V&D vandaag volgen in ons liveblog.

Niet verwacht

Den Heijer zag de surseance niet aankomen. 'Ik had het niet verwacht. Het is vooral triest voor het personeel. Dat wens je niemand toe, zo vlak voor kerst.' Hij hoopt op een doorstart, waarbij zo veel mogelijk banen kunnen worden behouden. Den Heijer is er niet gerust op. 'Dit is geen goed beeld.'

'De onderneming werd de afgelopen maanden geconfronteerd met een aantal incidenten en onvoorziene omstandigheden, waaronder de 'Indian Summer' in november en december. Dit leidde tot een omzetval en liquiditeitstekort.' zo staat in de verklaring van de directie.

Een woordvoerder van V&D zegt tegenover het ANP dat surseillance van betaling niet hoeft te betekenen dat het einde oefening is. 'Het kan ook de start zijn van een nieuw begin.' De bewindvoerders van V&D die door de rechter zijn aangesteld onderzoeken momenteel alle mogelijkheden voor de keten te onderzoeken. Voor zoveel mogelijk medewerkers zullen ze proberen de baan te behouden.

Lees terug

Met het dreigende bankroet van V&D kunnen winkelstraten in de provinciale steden hun ziel verliezen. Voor de gevestigde namen is het bordspelletje uit. (+)

De column van Bert Wagendorp 'Is dit Holland nog wel, zonder oer-Hollandse winkels?' (+)

In juli was het al linksom of rechtsom voor de bonden: of V&D kortte de salarissen of er verdwenen banen. Het werd het laatste. Gelukkig zijn de bonden daar niet mee. Konden ze anders? (+)

Miljoenenverlies

Het nieuws heeft Niels Suijker van vakbond FNV overvallen, zegt hij. 'Er waren signalen dat het nog steeds niet goed ging. Maar wij hadden begrepen dat was ingecalculeerd dat V&D in de periode in 2015-2016 nog steeds verliesgevend zou zijn. Maar kennelijk krijgt V&D niet de tijd meer. Wat daar achter zit, weet ik niet', aldus de vakbondsman

Dat V&D het boekjaar 2015 met miljoenenverlies zou gaan afsluiten, was al een paar dagen geleden bekendgemaakt. Dit werd door een woordvoerder bevestigd, al wilde die niet zeggen hoeveel verlies er precies is geleden.

Cijfers

62 vestigingen en 1 webshop
10 duizend werknemers
1 distributiecentrum
10 miljoen bezoekers per jaar
Meer dan 4000 A-merken shop-in-shops
Ruim 250 La Place restaurants, La Place café's en La Place Express

'Niet meer relevant'

'De stekker had er eigenlijk in februari al volledig uitgetrokken moeten worden. V&D is niet meer relevant, er komen geen klanten meer', zegt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, tegen ANP. Volgens de hoogleraar heeft het bestuur van de keten dit jaar geen nieuwe visie laten zien. 'Het was meer pappen en nathouden. Het is ze niet gelukt om met een onderscheidend aanbod te komen ten opzichte van Primark, H&M, Wehkamp en Bol.com', vertelt de hoogleraar.

V&D raakte begin dit jaar in zwaar weer, als gevolg van grote verliezen vorig jaar. Daarop kondigde het bedrijf aan dat het de lonen van het personeel en de huren van de winkels wilde verlagen. Dat leidde tot maandenlange conflicten met vakbonden en eigenaren van de winkelpanden van de keten.

Het bedrijf kreeg deze zomer een kapitaalinjectie van 47 miljoen euro van de Britse investeerder Sun Capital. Ook kwam er in februari een nieuwe topman in dienst. Bij reorganisatie deze zomer raakten 400 medewerkers hun baan kwijt.

V&D kreeg deze zomer een kapitaalinjectie van 47 miljoen euro van de Britse investeerder Sun Capital. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.