Uitgever Axel Springer koopt Business Insider

De bekende Duitse krantenuitgever Axel Springer, eigenaar van Die Welt en Bild, heeft de Amerikaanse website Business Insider overgenomen. Dat is een relatief nieuwe, maar populaire website voor zakelijke nieuwsconsumenten. De Duitsers tellen er 306 miljoen euro voor neer. Dat heeft het mediaconcern dinsdag bekendgemaakt.

Mathias Doepfner, directeur van uitgeverij Axel Springer Beeld ANP

De aankoop past in de strategie van Axel Springer om zichzelf om te vormen van een eenzijdige uitgever van papieren titels naar een modern digitaal mediaconcern met zowel kranten als websites. De ommezwaai lijkt succesvol. Waar het bedrijf tien jaar geleden nog nauwelijks iets verdiende via publicaties op het internet, waren de digitale activiteiten vorig jaar al goed voor ruim de helft van de 3 miljard euro omzet van het bedrijf.

Axel Springer had al aandelen van Business Insider in zijn bezit, maar wordt na de deal van dinsdag voor 97 procent eigenaar van de Amerikaanse zakensite. De resterende stukken blijven in handen van het investeringsbedrijf van Jeff Bezos, de topman en oprichter van Amazon. Bezos was een van de vroege investeerders in het zakenmedium.

Business Insider geldt met 76 miljoen unieke bezoekers per maand als een succes in het Amerikaanse medialandschap. Het bedrijf is in 2007 opgericht door internetondernemer Kevin Ryan en Henry Blodget, een voormalige analist op Wall Street. De nieuwssite is volgens kenners zo snel gegroeid omdat de uitgevers de markt voor zakelijk nieuws op een andere manier benaderen.

Revanche

Voor de komst van Business Insider domineerden de serieuze papieren zakenkranten ook het zakennieuws op internet, zoals The Wall Street Journal, The Financial Times en het Nederlandse Financieele Dagblad. Business Insider sprong in een gat in de markt door zakelijk nieuws op lichtere toon te brengen, onder meer via zogeheten beeldencarrousels (slideshows). Die kosten relatief weinig inspanning om te maken, maar leveren wel veel lezers op. Daarnaast biedt Business Insider zijn nieuws gratis aan. De site drijft volledig op advertenties, in een tijd dat de traditionele zakenkranten hun inhoud steeds vaker achter betaalmuren gooien. Het in New York gevestigde Business Insider telt ruim 325 werknemers.

De deal wordt in vakmedia betiteld als een revanche voor het eerdere misgrijpen bij The Financial Times deze zomer. Axel Springer aasde lange tijd op het Britse mediabedrijf, mede vanwege diens website, maar zag zijn prooi op het laatste moment in handen vallen van het Japanse Nikkei.

Het in 1946 opgericht Duitse bedrijf deed de afgelopen jaren verscheidene papieren uitgaven van de hand, waaronder de regionale kranten Berliner Morgenpost en Hamburger Abendblatt. Tevens gingen de televisiegidsen en vrouwenbladen in de etalage. Met de opbrengsten daarvan kocht het mediaconcern zich vervolgens stevig in de digitale wereld in. Zo nam Axel Springer de Franse zoekmachine Qwant over met het doel tegengewicht te bieden aan Google, kocht en verkocht het bedrijf de Duitse sportwebsite Runtastic en lijfde het concern de Britse banenwebsite Jobsite in.

Verder verwierf de mediaonderneming een aandeel in Jaunt, een filmbedrijf uit Silicon Valley dat content maakt voor virtuele realiteitsbrillen. Ook roeren de Duitsers zich in het Nederlandse digitale landschap. Het bedrijf stak vorig jaar samen met The New York Times 3 miljoen euro in Blendle, een Nederlandse website waar lezers krantenartikelen per stuk kunnen afrekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.