Uitbreiding Lelystad Airport loopt vertraging op

Het definitieve besluit om Lelystad Airport op te tuigen tot een volwaardige burgerluchtvaarthaven loopt vertraging op. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) zou eind deze maand de knoop doorhakken, maar in een brief aan de Tweede Kamer schrijft ze meer tijd nodig te hebben om alle milieueffecten goed in beeld te krijgen.

Foto anp

Mansveld verwacht uiterlijk over vijf maanden met een Luchtvaartbesluit over de uitbreiding van Lelystad Airport te komen. Het wachten is op aanvullend advies van de commissie voor de milieueffectrapportage. Die had eerder geklaagd over het ontbreken van gedegen informatie over bijvoorbeeld de gevolgen van extra vliegverkeer voor het beschermde natuurgebied Oostvaardersplassen.

Eigenaar Schiphol wil dat Lelystad Airport op termijn jaarlijks 45 duizend vluchten gaat afhandelen. Het is de bedoeling dat Lelystad stapsgewijs vooral vakantievluchten overneemt van Schiphol waardoor op de nationale luchthaven meer ruimte vrijkomt voor intercontinentale vluchten en transferverkeer.

Het plan om Lelystad Airport uit te breiden leidt in de omgeving van het vliegveld tot grote verdeeldheid. De gemeente Lelystad en de provincie Flevoland zijn enthousiast, veel andere gemeenten en milieu- en bewonersorganisaties niet. Bij de Raad van State, die Mansveld als laatste van een advies voorziet, zijn duizend zogeheten 'zienswijzen' ingediend waarin wordt aangedrongen op stopzetting of aanpassing van het plan.

Het kabinet is voorstander van het uitbreiden van Lelystad Airport en wordt daarin gesteund door een meerderheid van de Tweede Kamer. Schiphol wil dat de uitgebreide dochterluchthaven in 2018 operationeel wordt. Mansveld schrijft aan de Tweede Kamer dat ze het tempo erin wil houden. Daarom is de Crisis- en Herstelwet van toepassing die eindeloze vertraagtechnieken door bezwaarmakers onmogelijk maakt.

Schiphol steekt 90 miljoen euro in de uitbreiding van het vliegveld bij Lelystad. Dat geld is onder meer nodig voor de bouw van een passagiersterminal en de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan van 2.400 meter. Ook moet er een passagiersterminal komen. Het Rijk heeft 50 miljoen euro toegezegd voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven. De regio legt daar 20 miljoen bij.

Meer over