UberPop-chauffeur haalt vaak minimumloon niet

Chauffeurs van taxibemiddelaar UberPop verdienen vaak minder dan het minimumloon. Door de lage omzet per uur en de hoge afdracht aan bemiddelingskosten houden de bestuurders minder over dan reguliere taxichauffeurs. De best verdienende UberPop-rijders komen bruto maximaal op 10 euro per uur uit, maar op rustige dagen en voor doorsnee bestuurders zakt het loon onder de 4 euro per uur.

Een Uberpop-chauffeur in Zaandam.Beeld Julius Schrank

Dat blijkt uit berekeningen op basis van rittenafschriften van UberPopchauffeurs, die in bezit zijn van de Volkskrant. De amateurchauffeurs rijden passagiers rond in hun eigen auto voor de helft van de prijs van een gewone taxi. Van de rechter mag dat niet, maar Uber blijft de dienst aanbieden.

3 euro is genoeg

Het taxibedrijf stuurt zijn chauffeurs wekelijks een rittenoverzicht. Daarin staat onder meer wat de beste chauffeurs verdienen. Ze halen met één à twee ritjes per uur een gemiddelde omzet van 18 euro. Daar gaat ruim 4 euro bemiddelingskosten voor Uber vanaf. Daarnaast zijn de chauffeurs nog benzine- en afschrijvingskosten kwijt. Volgens het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia moeten ze daarvoor 4 euro opzijleggen. Uber laat in een reactie weten dat 3 euro per uur genoeg is.

Uit onderzoek dat Uber onlangs liet uitvoeren, blijkt dat 37 procent van de UberPopchauffeurs te spreken is over hoeveel ze verdienen. De overige 63 procent is neutraal of negatief over de opbrengsten. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat de meeste chauffeurs de inkomsten zien als bijverdienste naast een andere baan.

'Het inkomen van een taxichauffeur is al geen vetpot', zegt de Tilburgse arbeidseconoom Ronald Dekker. 'Maar met de komst van UberPop verkruimelt het beroep tot bijbaan.' Daarbij gaan de arbeidsvoorwaarden van de beroepsgroep er volgens de onderzoeker op achteruit. 'Taxichauffeurs komen nog verder aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit.'

Niet van leven

Uber-directeur Niek van Leeuwen zegt zich niet te herkennen in de berekeningen. 'Wij zien dat onze chauffeurs steeds beter gaan verdienen.' Het aantal ritten per uur neemt volgens de directeur toe. 'De omzet kan oplopen tot gemiddeld 20 euro per uur.'

Daarmee verdienen de chauffeurs nog altijd minder dan gewone straattaxi's in grote steden, die gemiddeld op 22 euro omzet uitkomen. Ook die chauffeurs worden niet rijk van hun werk. Om het bruto cao-loon van 18,60 euro per uur te verdienen, zouden ze 30 euro per uur moeten binnenhalen, berekende Panteia.

'Uber schrijft lage tarieven voor en zegt: zo goedkoop kan het taxivervoer dus. Maar die chauffeurs kunnen er niet van leven', zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi. 'Het kan niet anders: de marges in de taxibranche zijn al heel laag en het prijsverschil tussen UberPoptaxi's en gewone taxi's is absurd groot.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden